|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28156
|
Title: | O perfil do turista literário - o caso do Centro Histórico de Évora |
Authors: | Pires, Maria Margarida Janeiro |
Advisors: | Lima, Joana Inês Silva de |
Keywords: | Turismo Literatura Turismo Literário Destinos Literários Évora Tourism Literature Literary Tourism Tourism Destination Évora |
Issue Date: | 28-May-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A relação entre turismo e literatura é uma relação que existe desde sempre, porém, atualmente o turismo literário é um produto turístico em crescimento e que se tem vindo a assumir cada vez mais como relevante no universo do turismo. Évora é uma cidade portuguesa que, em consequência da abundância de recursos para desenvolver este produto, já o integra na sua oferta turística, através de dois roteiros literários.
Com a elaboração desta dissertação, pretende-se conhecer o perfil do turista que procura Évora, particularizando aqueles que procuram a oferta de turismo literário existente em Évora e, a partir daí, perceber que melhorias poderão ser implementadas para maximização do potencial deste produto turístico na cidade. Para a concretização deste objetivo, prevê-se o recurso a uma metodologia mista, com uma abordagem quantitativa para conhecer o perfil do visitante de Évora e a partir daí perceber a importância das motivações literárias e o interesse em turismo literário dos visitantes de Évora. Complementarmente, recorreu-se a entrevistas em profundidade a agentes da oferta turística literária de Évora para conhecer melhor as ofertas existentes, identificar lacunas e possibilidades de melhoria do produto em questão. Pretende-se, com este trabalho, contribuir para a identificação de linhas orientadoras para o desenvolvimento e eventual melhoria da oferta turística literária desta cidade.
Com base nos dados recolhidos e analisados conclui-se que não existem turistas com motivações literárias em Évora embora haja duas Rotas Literárias implementadas; The literary tourist's profile - the case of Évora's historic centre. Abstract:
The relationship between tourism and literature is a relationship that has always existed, but today literary tourism is a growing tourist product that is becoming more and more relevant in the tourism universe. Évora is a Portuguese city that, as a consequence of the abundance of resources to develop this product, already integrates it in its tourist offer, through two literary itineraries.
With the elaboration of this dissertation, the aim is to know the profile of the tourist who seeks Évora, particularizing those who seek the offer of literary tourism existing in Évora and, from there, realize that improvements can be implemented for maximizing the potential of this tourist product in the city. To achieve this objective, a mixed methodology is foreseen, with a quantitative approach to know the profile of the visitor to Évora and from there understand the importance of literary motivations and the interest in literary tourism of visitors to Évora. In addition, in-depth interviews with literary tourism agents in Évora were used to learn more about the existing offers, identify gaps and possibilities for improvement of the product in question. The aim of this work is to contribute to the identification of guidelines for the development and possible improvement of the literary tourism offer of this city.
Based on the data collected and analysed it is concluded that there aren’t tourists with
literary motivations in Évora although there are two Literary Routes implemented. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28156 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|