|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26699
|
Title: | Se podes olhar, vê. Se podes ver, repara. Observação de bulling e (des)motivação para agir |
Authors: | Namora, Carina de Jesus Abreu |
Advisors: | Melo, Madalena |
Keywords: | Bullying Observadores/as de bullying interpretação do dano da situação de bullying Sensibilidade moral básica Empatia Bullying Bullying bystanders Interpretation of harm in bullying situations Basic moral sensitivity Empathy |
Issue Date: | 29-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O bullying tem sido alvo de críticas no que toca às abordagens recentes, que privilegiam o foco sobre a díade agressor-vítima. Partilhando a perspectiva de que os/as observadores/as desempenham um papel significativo na compreensão do fenómeno, este estudo visa aprofundar o conhecimento acerca dos papéis adoptados em situações de bullying e analisar os motivos que influenciam a ajudar (ou não) as vítimas. Para a recolha de dados foram utilizadas, junto de alunos/as do 5º ao 9º ano de escolas de Évora, Setúbal e Lisboa (N=740), a Escala de Comportamento de Observadores de Bullying (ECOB) e a Escala de Avaliação e Sensibilidade Moral face ao Bullying II (EASMB II). Os resultados mostraram a prevalência de Comportamentos Outsiders e a importância dos factores Desengajamento Moral, Interpretação da Gravidade da Situação, Sensibilidade Moral Básica, Empatia, Difusão de Responsabilidade, Desumanização da vítima, Preconceito Social, Pressão de Grupo e Estatuto Social na (des)motivação para intervir; "If you can look, see. If you can see, notice".*
Bullying observation and (de)motivation to intervene.
Abstract:
Bullying has been the target of critics regarding recent approaches that focus on the dual relationship between victim and perpetrator. Sharing the perspective that bystanders play a significant role in the comprehension of the phenomenon, this study aims to deepen the knowledge about the types of behavior adopted by students in bullying situations, and to analyse the motives that could have influence in bystanders´decision to help. For the data collection, two scales were used, with students from 5th to 9th grade, in schools of Evora, Setubal and Lisbon (N=740), the SBBS/ECOB (Student Bystander Behavior Scale) and EAMSB II (Evaluation and Basic Moral Sensitivity in Bullying Scale). The results show the prevalence of Outsider behavior and the importance of the factors Basic Moral Sensitivity, Interpretation of harm in bullying situations, Empathy, Moral Disengajement, Diffusion of Responsability, Dehumanization of the victim, Peer Pressure and Social Status in the de(motivation) to intervene. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26699 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|