Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26695
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em Educação Pré-escolar: exploração do mundo através de materiais naturais |
Authors: | Santos, Paula Cristina Mira dos |
Advisors: | Fialho, Isabel José Botas Bruno |
Keywords: | Conhecimento do Mundo Materiais Naturais Exploração Ciências Crianças Knowledge of the environment Natural materials Exploration Sciences Children |
Issue Date: | 18-Dec-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório evidencia a intervenção pedagógica desenvolvida no âmbito da unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada, tendo por finalidade a obtenção de grau mestre em educação pré-escolar.
Damos destaque às atividades de exploração de materiais naturais, com o intuito de dar resposta às necessidades das crianças na descoberta do meio envolvente. Neste sentido, foi feita uma pesquisa teórica para perceber a relevância da abordagem das ciências - área do conhecimento do mundo, no desenvolvimento das crianças.
Recorremos à investigação-ação, tendo como principais instrumentos de trabalho, as notas de campo, a reflexão e o planeamento.
A aprendizagem através de atividades de exploração e manipulação de novos e diferentes materiais naturais, promoveu a participação ativa das crianças, com a construção de novos conhecimentos e o desenvolvimento de competências e atitudes ligadas ao mundo físico; Abstract:
This report highlights the pedagogical intervention developed within the scope of the Supervised Teaching Practice course, aiming to obtain a master’s degree in preschool education.
We emphasize the activities of exploration of natural materials, in order to meet the needs of children in the discovery of the environment. In this way, a theoretical research was done to understand the relevance of the approach of the sciences – environment knowledge area, in the development of the children.
We use research-action, having as main work tools, field notes, reflection and planning.
Learning through activities of exploration and manipulation of new and different natural materials, promoted the active participation of the children, with the construction of new knowledge and the development of skills and procedure related to the physical environment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26695 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|