Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26587

Title: Educação e desenvolvimento comunitário local - projeto de uma escola comunitária na freguesia de S. Bento do Mato - Azaruja
Authors: Amaro, Ana Margarida Ginó
Advisors: Saragoça, José Manuel Leal
Keywords: Educação
Desenvolvimento Comunitário Local
Escolas Comunitárias
Comunidade
Educação para o Desenvolvimento
Education
Local Community Development
Community Schools
Community
Development Education
Issue Date: 20-Dec-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este projeto funda-se na circunstância da Freguesia de São Bento do Mato – Azaruja (Évora), ser uma freguesia rural que reúne características com muito potencial para o surgimento de práticas educativas que levem a uma nova e mais completa reflexão sobre a configuração da escola (em meio rural). Portanto, sob uma metodologia qualitativa haurida na perspetiva de Pfeiffer (2000) acerca do Método do Quadro lógico (MQL) propusemo-nos a avaliar a necessidade de criação de uma escola comunitária na Freguesia de São Bento do Mato – Azaruja e também a projetar sociologicamente a “escola comunitária” deste território. Com o presente trabalho de projeto conseguimos uma fundamentação conceptual acerca dos desafios educativos em territórios rurais na contemporaneidade, na ótica do desenvolvimento comunitário local, bem como um diagnóstico sobre as necessidades educativas/formativas que podem ser colmatadas com uma estrutura do tipo de uma Escola Comunitária, clarificada através de um potencial modelo no qual é possível conjeturar a organização e o funcionamento da mesma; ABSTRACT: Education and local community development - Project for a community school in São Bento do Mato - Azaruja This project is based on the fact that São Bento do Mato - Azaruja (Évora) is a rural parish that brings together characteristics with much potential for the emergence of educational practices that lead to a new and more complete reflection on the school configuration (in rural areas). Therefore, under a qualitative methodology focused on Pfeiffer's (2000) perspective on the Logical Framework Method, we proposed to evaluate the need to create a community school in São Bento do Mato - Azaruja and also to design sociologically the “school community" of this territory. With this project work we get a conceptual foundation about the educational challenges in rural territories in contemporary times, from the perspective of local community development, as well as a diagnosis of the educational / training needs that can be addressed with a structure of the type of a Community School, clarified through a potential model in which it is possible to conjecture its organization and its operation.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26587
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Sociologia_Recursos_Humanos-Ana_Margarida_Ginó_Amaro-Educação_e_desenvolvimento_comunitário....pdf3.22 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois