Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/26549

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a criança na cidade
Authors: Santos, Margarida Pereira dos
Advisors: Folque, Assunção
Keywords: Criança
Cidade
Aprendizagens
Participação
Educação de infância
children
City
Learning
Participation early childhood education
Issue Date: 26-Nov-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O trabalho desenvolvido tem como objetivo promover a participação das crianças no espaço público e o enriquecimento das suas experiências de aprendizagem, afirmando a sua cidadania, no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada em Creche e em Pré-escolar. O quadro teórico integra o modelo ecológico do desenvolvimento humano, os direitos das crianças, a educação para a sustentabilidade social e cultural e a perspetiva da cidade enquanto espaço de educação. Utilizou-se a metodologia de investigação-ação recorrendo a: observação participante e escuta das crianças; notas de campo e narrativas reflexivas; registos fotográficos; documentação pedagógica e questionários aos familiares das crianças. Realizaram-se diversas saídas na cidade, partindo dos interesses das crianças e de projetos desenvolvidos em sala, promovendo uma educação humanizadora e cidadã. A análise dos dados revela as inúmeras potencialidades na cidade que promovem a aprendizagem e desenvolvimento das crianças e o modo próprio como a criança se relaciona com a cidade; Supervised Teaching Practice in Pre-school Education: Children in the city Abstrat: This aims to promote the participation of children in the public space and the enrichment of their learning experiences, affirming their citizenship, in the scope of Supervised Teaching Practice in Crèche and Preschool. The theoretical framework integrates the ecological model of human development, children's rights, education for social and cultural sustainability and the perspective of the city as an educational space. An action research methodology was adopted using: participant observation and listening to children; field notes and reflective narratives; photographic records; pedagogical documentation and questionnaires to the children's relatives. There were several outings in the city, starting from the interests of children and projects developed in the classroom, promoting a humanizing and citizen education. The data analysis reveals the countless potentialities in the city that promote children's learning and development and the child's own way of relating to the city.
URI: http://hdl.handle.net/10174/26549
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educação_Pré_escolar-Margarida_Pereira_dos_Santos-Prática_de_ensino_supervisionada_em_educação....pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois