Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/25866

Title: Constrangimentos e desafios no processo de implementação do currículo na educação pré-escolar em S. Tomé e Príncipe
Authors: Monteiro, Augusta Maria Cravid da Conceição
Advisors: Marques, Ana Artur
Keywords: Educação Pré- escolar
Currículo
Formação de professores
Supervisão Pedagógica
Pre-school education
Curriculum
Teacher training
Pedagogical supervision
Issue Date: 10-Jul-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta investigação tem como temática a implementação do currículo da educação pré-escolar em São Tomé e Príncipe e procura conhecer as percepções dos educadores de infância e responsáveis de sala, sobre esse processo. O estudo de natureza qualitativa e interpretativa teve como principal instrumento de recolha de dados a entrevista semiestruturada de modo a recolher a informação pertinente na voz dos participantes. Os participantes no estudo foram 12 responsáveis de sala de crianças dos quatro e dos cinco anos; dois por cada um jardim-de-infância por distrito, abrangendo os seis distritos de São Tomé. A escolha deve-se ao facto de cada distrito ter a sua especificidade. A partir da análise dos dados foi possível compreender que o novo currículo trouxe mudanças positivas para a prática pedagógica ao nível da abordagem de novos conteúdos e utilização de novos materiais e ainda no que diz respeito à possibilidade de trabalho colaborativo entre pares. No entanto, ainda existem alguns constrangimentos ao nível da organização do espaço das salas uma vez que o tamanho das salas é pequeno. Este estudo aponta para a necessidade de continuar a formação dos educadores de infância uma vez que se constatou que os responsáveis de sala, nem sempre têm formação pedagógica; CONSTRAINS AND CHALLENGES IN THE PROCESS OF IMPLEMENTATION OF THE CURRICULUM IN PRE-SCHOOL EDUCATION IN S. TOMÉ AND PRÍNCIPE. ABSTRACT: This research deals with the implementation of the São Tomé and Príncipe pre-school education curriculum and seeks to understand the perceptions of nursery teachers and classroom officials about this process. The qualitative and interpretative study had as main instrument of data collection the semi-structured interview in order to collect the pertinent information in the voice of the participants. The participants in the study were 12 room managers, one of four years and the other of five years, in six public kindergartens corresponding to the six districts of São Tomé. From the analysis of the data it was possible to understand that the new curriculum brought positive changes to the pedagogical practice in the approach of new content and use of new materials and in the possibility of collaborative work between peers. However, there are still some constraints to the organization of the space of the rooms since the size of the rooms is small. This study points to the need to continue the education of the educators of childhood since it was found that those in charge of the classroom do not always have pedagogical training.
URI: http://hdl.handle.net/10174/25866
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciências_da_Educação_Administração_Regulação_e_Políticas_Educativas-Augusta_Maria_Cravid_da_Conceição_Monteiro-Constrangimentos_e_desafios_no_processo_de_implementação_do_currículo....pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois