Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/25866
|
Title: | Constrangimentos e desafios no processo de implementação do currículo na educação pré-escolar em S. Tomé e Príncipe |
Authors: | Monteiro, Augusta Maria Cravid da Conceição |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Educação Pré- escolar Currículo Formação de professores Supervisão Pedagógica Pre-school education Curriculum Teacher training Pedagogical supervision |
Issue Date: | 10-Jul-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta investigação tem como temática a implementação do currículo da educação pré-escolar em São Tomé e Príncipe e procura conhecer as percepções dos educadores de infância e responsáveis de sala, sobre esse processo. O estudo de natureza qualitativa e interpretativa teve como principal instrumento de recolha de dados a entrevista semiestruturada de modo a recolher a informação pertinente na voz dos participantes. Os participantes no estudo foram 12 responsáveis de sala de crianças dos quatro e dos cinco anos; dois por cada um jardim-de-infância por distrito, abrangendo os seis distritos de São Tomé. A escolha deve-se ao facto de cada distrito ter a sua especificidade. A partir da análise dos dados foi possível compreender que o novo currículo trouxe mudanças positivas para a prática pedagógica ao nível da abordagem de novos conteúdos e utilização de novos materiais e ainda no que diz respeito à possibilidade de trabalho colaborativo entre pares. No entanto, ainda existem alguns constrangimentos ao nível da organização do espaço das salas uma vez que o tamanho das salas é pequeno. Este estudo aponta para a necessidade de continuar a formação dos educadores de infância uma vez que se constatou que os responsáveis de sala, nem sempre têm formação pedagógica; CONSTRAINS AND CHALLENGES IN THE PROCESS OF IMPLEMENTATION OF THE CURRICULUM IN PRE-SCHOOL EDUCATION IN S. TOMÉ AND PRÍNCIPE.
ABSTRACT:
This research deals with the implementation of the São Tomé and Príncipe pre-school education curriculum and seeks to understand the perceptions of nursery teachers and classroom officials about this process. The qualitative and interpretative study had as main instrument of data collection the semi-structured interview in order to collect the pertinent information in the voice of the participants. The participants in the study were 12 room managers, one of four years and the other of five years, in six public kindergartens corresponding to the six districts of São Tomé. From the analysis of the data it was possible to understand that the new curriculum brought positive changes to the pedagogical practice in the approach of new content and use of new materials and in the possibility of collaborative work between peers. However, there are still some constraints to the organization of the space of the rooms since the size of the rooms is small. This study points to the need to continue the education of the educators of childhood since it was found that those in charge of the classroom do not always have pedagogical training. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25866 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|