Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/25785
|
Title: | O ensino da estatística em S. Tomé e Principe |
Authors: | Santo, Carlos Miguel do Espirito |
Advisors: | Gomes, Dulce Maria de Oliveira |
Keywords: | Educação estatística Inovação tecnológica Estatística de ensino e aprendizagem Statistical education Technological innovation Teaching and learning statistics |
Issue Date: | 4-Jul-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta dissertação tem como objectivo analisar a motivação e a preparação dos professores que ensinam Estatística no ensino secundário de São Tomé e Príncipe, bem como as percepções das suas dificuldades. Outro dos objectivos centra-se no próprio aluno, também nos seus conhecimentos e motivação para com a Estatística e na tentativa de perceber qual a percepção que têm da importância da Estatística nas suas vidas e/ou profissões futuras. Para tal, foram elaborados questionários para a recolha presenciais de dados a professores de Matemática e a alunos do ensino secundário (1.º e 2.ºciclos), de 15 escolas pertencentes a 6 distritos do país. Obtiveram-se 2538 questionários validados a alunos (o que correspondeu a 10,42% dos alunos destes ciclos de estudo) e 90 questionários a professores que leccionam a disciplina de Matemática. Após a análise dos resultados concluimos que há reconhecimento pela importância da Estatística mas percebemos também a existência de alguma desmotivação na aprendizagem destes conteúdos. Quanto aos docentes, os resultados evidenciam a necessidade de uma melhor preparação para o ensino dos conteúdos de Probabilidades e Estatística e que se deve promover, e investir, na aplicação de novas tecnologias nesta área; Abstract:
The Teaching of Statistics in Sao Tome and Principe
This dissertation aims to analyze the motivation and the preparation of the teachers who teach Statistics in the secondary education of São Tomé and Príncipe, as well as the perceptions of their difficulties. Another of the objectives is to focus on the student himself, his knowledge and motivation with regard to Statistics and in an attempt to understand his perception of the importance of Statistics in their lives and/or future professions. For this purpose, questionnaires were created for the collection of face-to-face data for mathematics teachers and high school students (1st and 2nd cycle), from 15 schools belonging to 6 districts of the country. There were 2538 questionnaires validated to students (corresponding to 10.42% of the students in these cycles) and 90 questionnaires to teachers who teach the Mathematics discipline. After analyzing the results, we conclude that there is recognition for the importance of Statistics but we also perceive the existence of some lack of motivation in the learning of these contents. As for teachers, the results highlight the need for better preparation for the teaching of Probability and Statistics contents and that should be promoted and invested in the application of new technologies in this area. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25785 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|