Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/25702
|
Title: | A diferenciação pedagógica para a promoção da inclusão nas aulas de inglês |
Authors: | Curto, Marta Godinho |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Diferenciação pedagógica Inclusão Trabalho de projeto Investigação-ação Grupos cooperativos Pedagogical differentiation Inclusion Project work Action research Cooperative groups |
Issue Date: | 29-May-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente trabalho de investigação inscreve-se no âmbito da formação profissional para a inclusão e procurou responder à necessidade da investigadora enquanto docente, de dar resposta à diversidade dos alunos de uma turma, nas aulas de inglês. Como estratégia de diferenciação pedagógica foi privilegiado o trabalho por projeto como forma de promover a participação e o envolvimento de todos os alunos.
Recorrendo a processos investigativos assentes na investigação-ação procurou-se desenvolver hábitos de reflexão mais aprofundada sobre a prática utilizando como estratégia a participação da investigadora num grupo cooperativo de apoio à educação inclusiva do Movimento da Escola Moderna. Para recolha de dados foi utilizada a entrevista e a observação participante com produção de notas de campo.
Quanto à abordagem metodológica, este estudo encontra-se ancorado no paradigma qualitativo pois procuramos compreender a realidade social do contexto para intervir nela. Os resultados do estudo indicam que houve um maior envolvimento dos alunos nas aulas, mas que será necessário desenvolver um trabalho mais sistemático. A participação da investigadora no grupo cooperativo influenciou a sua ação docente, e potenciou a participação dos alunos na aprendizagem dos conteúdos programáticos com mais significado;Abstract:
The pedagogical differentiation to promote inclusion in English classes
The present investigation study is registered in the context of professional development for inclusion, and intended to respond to the need of the investigator, while being a teacher, to answer the diversity of students of a class in English classes. As a strategy of pedagogical differentiation, the project approach was privileged as a way of promoting the participation and the engagement of all students.
Using investigation processes based on action research, we tried to develop deeper reflection practices on the practice using as a strategy the integration of the investigator in a cooperative group of inclusion education support by Movimento da Escola Moderna. To collect data, we used the interview and the participant observation with the preparation of field notes.
In what concerns the methodology, this study is anchored to the qualitative paradigm as we try to understand the social reality of the context in order to act upon it. The results of this study show that there was a larger engagement of the students in classes but it will be necessary to develop a much more systematic work with them. The participation of the investigator in the cooperative group has influenced her teaching action and enhanced the participation of the students in the learning of more significant contents. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25702 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|