Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/25586
|
Title: | A relação entre coparentalidade e stress parental |
Authors: | Canelas, Ana Isabel Mendes |
Advisors: | Biscaia, Constança |
Keywords: | Coparentalidade Stress Parental Transição para a Parentalidade Recém- Nascidos Auto-Eficácia Parental Coparenting Parental Stress Transition to Parenthood Newborns Parental Self-Efficacy |
Issue Date: | 3-May-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Na presente investigação desenvolveu-se um estudo exploratório procurando analisar
a relação entre a coparentalidade e o stress parental. A amostra é constituída por 284 figuras
parentais (151 mães e 133 pais) de bebés com idades compreendidas entre os 2 meses e 3
anos. Foram utilizados três instrumentos de avaliação: um Questionário Sociodemográfico
construído propositadamente para esta investigação; o Questionário da Coparentalidade
(Pedro e Ribeiro, 2013); o Índice de Stress Parental (Versão-Reduzida) destinado a crianças
mais novas (Abidin e Santos, 2014). Os resultados sugerem que existe uma relação
bidirecional entre os constructos. As mães reportam maiores níveis de conflito parental e
vulnerabilidade emocional (stress) perante os desafios da parentalidade, enquanto os pais,
mostram maior cooperação e competência parental. A idade dos bebés evidencia uma
associação positiva com o conflito interparental, refletindo-se numa disfuncionalidade
afetiva com o bebé. Os níveis de escolaridade indicam uma consonância com as
preocupações no desempenho parental; Abstract:
In the present investigation has developed an exploratory study looking to analyze
the relationship between the co-parenting and parental stress. The sample consists of 284
parents (151 mothers and 133 fathers) to infants aged between 2 months and 3 years old.
Three assessment tools were used: a Demographic Questionnaire purpose build for this
research; the Coparenting Questionnaire (Pedro and Ribeiro, 2013), the Parenting Stress
Index (Short Form) intended for younger children (Abidin and Santos, 2014). The results
suggest that there is a two-way relationship between the constructs. Mothers report higher
levels of parental conflict and emotional vulnerability (stress) in view of the challenges of
parenting, while parents, show greater cooperation and parental competence. The age of the
babies shows a positive association with the interparental conflict, reflecting on an affective
dysfunction with the baby. Education levels indicate a line with the parental performance
concerns. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25586 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|