Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/25402

Title: (Dis)engaging in moving-body practices: physical activity correlates among university students in Mexico
Authors: García González, Vanessa
Advisors: Pires, Ema
Richt, Bengt
Willner, Sam
Keywords: Physical activity
Correlates
University students
Moving-body practices
Mexico
Atividade física
Correlatos
Estudantes universitários
Práticas de movimento corporal
México
Issue Date: 7-Mar-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: The aim of this study was to gather in-depth data to provide insights into individual, social and environmental correlates of physical activity in order to identify priority elements to design feasible and effective intervention strategies to promote regular physical activity engagement among university students in a middle-income country such as Mexico. The situation of university students (dis)engaging in moving-body practices was explored through the use of a survey based on the Global Physical Activity Questionnaire and the construction of Moving-body diaries that included visual and verbal narratives. The survey was conducted among first and fourth year students (2015, n=1046) from three different universities. Significant predictors (p < .05) were evaluated using logistic regression. Additionally, eleven students from three universities created Movingbody diaries, framing and narrating their physicalities in their social worlds. We used the situational analysis theory-method package to analyze the qualitative data. Findings showed that 8.5% of students did not meet WHO recommendations on physical activity, while, 39.7% of students did not participate in vigorous-intensity PA. Results revealed that male students, and female students who were working and studying were more likely to meet WHO recommendations on PA; while, University B students were less likely than those in University A to meet guidelines. Findings based on visual and verbal narratives indicate the existence of other factors affecting university students’ physical activity practices, such as: individual life projects and aspirations for social mobility, the process of growing up, lack of time, being tired, enjoyment of a moving-body practice, body image, desire to lose weight, health concerns, being supported by significant others, safety concerns, lack of money, bad weather and lack of accessible facilities and activities. Findings indicate that intervention strategies using multilevel approaches across social worlds, aiming to promote a moving-body culture may be most effective; Sumário: (Des) engajando-se em práticas de movimento corporal Correlatos da atividade física entre estudantes universitários do México O objetivo deste estudo foi reunir dados aprofundados para fornecer a compreensão sobre correlatos individuais, sociais e ambientais da atividade física, a fim de identificar elementos prioritários para elaborar estratégias de intervenção viáveis e efetivas para promover o engajamento regular da atividade física entre estudantes universitários num país de renda média como o México. A situação dos estudantes universitários (des)engajados das práticas de movimento corporal foi explorada através da aplicação de um inquérito baseado no Questionário Global de Atividade Física e na construção de diários do Corpo em Movimento que incluíam narrativas visuais e verbais. O inquérito foi realizado entre alunos do primeiro e quarto ano (2015, n = 1046) de três universidades diferentes. Além disso, onze estudantes desenvolveram diários de corpo em movimento, enquadrando as suas fisicalidades nos seus mundos sociais. Recorremos à análise situacional para analisar os dados qualitativos. Os resultados mostraram que 8,5% dos estudantes não atenderam às recomendações da OMS sobre AF, enquanto que 39,7% dos estudantes não participaram da atividade física de intensidade vigorosa. Os resultados mostraram que os estudantes do sexo masculino, e as estudantes femininas que trabalhavam e estudavam eram mais propensos a atender às recomendações da OMS sobre AF; enquanto os estudantes da Universidade B eram menos prováveis do que os da Universidade A para atender às diretrizes. Os dados qualitativos podem indicar a existência de outros fatores que afetam as práticas de atividade física de estudantes universitários, tais como: projetos de vida individuais e aspirações de mobilidade social, o processo de crescimento, falta de tempo, cansaço, imagem corporal, desejo de perder peso, preocupações com a saúde, apoio de outras pessoas, segurança, falta de dinheiro, mau tempo e falta de instalações e atividades acessíveis. Os resultados indicam que as estratégias de intervenção que utilizam abordagens multiníveis em uma variedade dos mundos sociais, com o objetivo de promover uma cultura de corpo em movimento, podem ser mais eficazes.
URI: http://hdl.handle.net/10174/25402
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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