Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24535
|
Title: | Intervenção psicomotora em centro de acolhimento temporário com crianças dos 0-12 anos |
Authors: | Feliciano, Inês Gaspar Condeça |
Advisors: | Matias, Ana Rita Carona, Manuel |
Keywords: | Maus-tratos Abuso sexual Desenvolvimento Intervenção psicomotora Mistreatment Sexual abuse Development Psychomotor intervention |
Issue Date: | 29-Oct-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No âmbito do Mestrado em Psicomotricidade da Universidade de Évora, surgiu a possibilidade de realizar um estágio curricular na Associação de Amigos da Criança e da Família “Chão dos Meninos” e de elaborar o presente relatório sobre as atividades desenvolvidas durante o mesmo. O estágio incidiu na área da Psicomotricidade e possibilitou a Intervenção Psicomotora com crianças do Centro de Acolhimento Temporário I. As atividades de estágio foram desenvolvidas com 7 crianças com idades compreendidas entre os 11 meses e 10 anos, sendo que foram escolhidos dois casos para uma análise mais detalhada - com 2 e 7 anos de idade. As intervenções foram realizadas em contexto de sala terapêutica e maioritariamente com uma periodicidade bissemanal. Além disso, foi elaborado um Guia de intervenção “Fortalecer Laços” com atividades pedagógicas para auxiliares, pais e filhos sobre as seguintes temáticas: brincar, educação ambiental, segurança infantil e promoção de bons tratos; Abstract:
Within the scope of the master's degree in Psychomotricity of Universidade de Évora (University of Évora), the possibility of carrying out a curricular internship at the Association "Chão dos Meninos" and of preparing the present report on the activities developed during the the internship, came to fruition. The internship focused on Psychomotricity and allowed for a Psychomotor Intervention with children of the Temporary Shelter Center I. The internship activities were carried out with 7 children between the ages of 11 months and 10 years, and two cases studies were chosen for a more comprehensive analysis – 2 and 7 years of age. The interventions were performed in a therapeutic room setting and mostly with bi-weekly periodicity. Furthermore, a "Strengthening Ties" Intervention Guide was developed, which included pedagogical activities for assistants, parents and children on the following themes: play, environmental education, child safety and promotion of good treatment. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24535 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|