Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24518
|
Title: | Atenção plena: adaptação de um curso breve para professores de alunos com NEE |
Authors: | Sousa, Ana Luísa Silveiro de Oliveira e |
Advisors: | Candeias, Adelinda Araújo |
Keywords: | Mindfulness Atenção plena Formação contínua Professores de alunos com NEE. Mindfulness Continuous formation Teachers of students with SEN |
Issue Date: | 13-Dec-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo visa adaptar e desenvolver uma proposta de um curso breve de atenção plena com professores de alunos com NEE, com base nos programas Mindfulness Fundamentals e MBEB de Margaret Cullen, assim como analisar a qualidade do mesmo em função de critérios quantitativos e qualitativos. A adaptação recorreu à consulta de especialistas na área da educação. Foram avaliadas as percepções dos efeitos do curso a nível pessoal e profissional, antes e após a participação no curso/oficina. O grupo de intervenção realizou o curso adaptado e o grupo de controlo realizou uma oficina de relaxamento. Cada grupo teve 3 participantes. Todos os participantes após a conclusão do curso/oficina participaram em 2 estudos de follow up. Os resultados sugerem o valor do curso adaptado na percepção de bem-estar pessoal e profissional dos docentes. Revela-se promissor a introdução de conteúdos sobre atenção plena na formação contínua de professores de alunos com NEE; Mindfulness: adaptation of a brief course
for teachers of students with SEN
Abstract:
The present study aims to adapt and develop a proposal for a short course of attention
with teachers of students with SEN, based on the programs Mindfulness Fundamentals
and MBEB by Margaret Cullen, as well as to analyze the quality of the same according
to quantitative and qualitative criteria. The adaptation resorted to consulting specialists
in the arid education. The perceptions of the effects of the course on personal and
professional level, before and after participation in the course / workshop, were
evaluated. The intervention group performed the adapted course and the control group
held a relaxation workshop. Each group had 3 participants. All participants after
completing the course / workshop participated in 2 follow up studies. The results
suggest the value of the adapted course in the perception of personal and professional
well-being of the teachers. It is promising the introduction of contents on mindfulness in
the continuous training of teachers of students with SEN. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24518 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|