Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24518

Title: Atenção plena: adaptação de um curso breve para professores de alunos com NEE
Authors: Sousa, Ana Luísa Silveiro de Oliveira e
Advisors: Candeias, Adelinda Araújo
Keywords: Mindfulness
Atenção plena
Formação contínua
Professores de alunos com NEE.
Mindfulness
Continuous formation
Teachers of students with SEN
Issue Date: 13-Dec-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo visa adaptar e desenvolver uma proposta de um curso breve de atenção plena com professores de alunos com NEE, com base nos programas Mindfulness Fundamentals e MBEB de Margaret Cullen, assim como analisar a qualidade do mesmo em função de critérios quantitativos e qualitativos. A adaptação recorreu à consulta de especialistas na área da educação. Foram avaliadas as percepções dos efeitos do curso a nível pessoal e profissional, antes e após a participação no curso/oficina. O grupo de intervenção realizou o curso adaptado e o grupo de controlo realizou uma oficina de relaxamento. Cada grupo teve 3 participantes. Todos os participantes após a conclusão do curso/oficina participaram em 2 estudos de follow up. Os resultados sugerem o valor do curso adaptado na percepção de bem-estar pessoal e profissional dos docentes. Revela-se promissor a introdução de conteúdos sobre atenção plena na formação contínua de professores de alunos com NEE; Mindfulness: adaptation of a brief course for teachers of students with SEN Abstract: The present study aims to adapt and develop a proposal for a short course of attention with teachers of students with SEN, based on the programs Mindfulness Fundamentals and MBEB by Margaret Cullen, as well as to analyze the quality of the same according to quantitative and qualitative criteria. The adaptation resorted to consulting specialists in the arid education. The perceptions of the effects of the course on personal and professional level, before and after participation in the course / workshop, were evaluated. The intervention group performed the adapted course and the control group held a relaxation workshop. Each group had 3 participants. All participants after completing the course / workshop participated in 2 follow up studies. The results suggest the value of the adapted course in the perception of personal and professional well-being of the teachers. It is promising the introduction of contents on mindfulness in the continuous training of teachers of students with SEN.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24518
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educação_Especial_Dominio_Cognitivo_e_Motor-Ana_Luísa_Silveira_de_Oliveira_e_Sousa-Atenção_plena....pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois