Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24465

Title: Materials and production methods in 17th century portuguese illuminated cartography: a study of the maps in António Bocarro's "Book of the Plans of all Fortresses, Towns and Villages of the East Indies"
Authors: Krtalic, Sima
Advisors: Dias, Cristina Maria Barrocas
Miguel, Catarina
Conde, Antónia Fialho
Keywords: Illuminated cartography
Material study
António Bocarro
Pedro Barreto de Resende
Pigments
Issue Date: 30-Oct-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: This thesis presents an interdisciplinary, multianalytical investigation of the early 17th-century illuminated maps of Pedro Baretto de Resende in the Antonio Bocarro’s Livro das plantas de todas as fortalezas, a codex made in Goa and currently housed at the Biblioteca Pública de Évora in Portugal. The work addresses previously unexplored aspects of the maps, including issues of authorship, the possibility of cross-cultural collaboration during their production, and the way their design and use of map signs depict late-stage empire. Using technical photography, FORS, h-XRF, Raman microscopy, μ-FT-IR, LC-DAD-MS, and vp-SEM-EDS, the maps’ materials and production methods were revealed and contextualized. The results are relevant to research concerning the connections between decorative cartography, economic and social history, and fine art. In addition, the findings contribute to the small but growing literature on the material characteristics of cartographic works. Finally, the work suggests a more holistic approach to the study of maps; RESUMO: Nesta tese é apresentada uma investigação interdisciplinar e multi-analítica dos mapas iluminados datados do início do século XVII de Pedro Baretto Resende no Livro de plantas de todas as fortalezas de António Bocarro, um códice produzido em Goa e que pode ser encontrado na Biblioteca Pública de Évora. O trabalho aborda aspectos anteriormente inexplorados destes mapas, incluindo questões de autoria, a possibilidade de colaboração intercultural durante sua produção e a forma como o design e o uso de sinalética são influenciados por um império em decadência. Usando técnicas de fotografia, FORS, FRX, microscopia Raman, micro-IV-TF, LC-DAD-MS e MEV-EDS, os materiais e métodos de produção dos mapas foram revelados e contextualizados. Os resultados são relevantes para o estudo das relações entre a cartografia decorativa, a económica e a história social, e as belas artes. Esta tese sugere ainda uma abordagem mais holística ao estudo de obras cartográficas.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24465
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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