|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24431
|
Title: | Relatório da prática de ensino supervisionada realizada na Escola Artística de Música do Conservatório Nacional: uma abordagem artístico-terapêutica da ressonância e articulação vocais através da prática de exercícios potencializadores de saúde e qualidade sonora em contexto de aula |
Authors: | Marques, Marta Joana dos Santos de Andrade |
Advisors: | Bizineche, Liliana |
Keywords: | Didáctica Música Canto Terapia da fala Patologia vocal Didactic Music Singing Speech therapy Vocal pathology |
Issue Date: | 12-Dec-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório foi realizado durante e no seguimento da PES frequentada na EAMCN,
com orientação da Professora Doutora Liliana Bizineche e tendo como professor cooperante o
Professor Doutor José Manuel Araújo, professor de Canto da instituição. Numa primeira
secção, após a contextualização histórica e estrutural da EAMCN, será feita uma descrição das
metodologias de ensino e estruturação das aulas do professor cooperante, uma caracterização
dos alunos e uma ponderação acerca da actuação da mestranda na PES. Numa segunda secção,
serão apresentados exercícios de ressonância e articulação praticados na Terapia da Fala,
adaptados à sua execução na aula de Canto. Numa terceira secção, será realizada uma
investigação com base num questionário, incidindo na opinião de profissionais de voz, saúde e
alunos de canto acerca da relação do Canto com a Terapia da Fala. Finalmente, reflectir-se-á
acerca da frequência do presente mestrado, da PES e dos conhecimentos adquiridos durante a
investigação; Abstract: Report on Supervised Teaching Practice held in Escola Artística de Música do
Conservatório Nacional: An artistic-therapeutic approach to vocal resonance and
articulation through the practice of health and quality of sound enhancing exercices in
class context
This report was written during and after the Supervised Teaching Practice (STP) held in
EAMCN, with the guidance of PhD Liliana Bizineche and with the cooperating singing teacher
of the institution, PhD José Manuel Araújo. In the first section and after a historical and
structural contextualization of EAMCN, will be made: a description of teaching methods, a
description of the singing class structure, a student characterization and a reflection about the
STP. In the second section resonance and articulation exercises, done in speech therapy and
adapted into exercises for singing lessons, will be presented. In the third section a survey
focusing in the opinion of speech therapists, singing professionals and singing students, about
the possible relation between speech therapy and singing lessons, will be carried. Finally, there
will be a reflection about the Master’s degree and STP frequency and about the knowledge
acquired during the research. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24431 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|