Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/24177
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico: a participação das crianças no desenvolvimento do currículo |
Authors: | Pereira, Cláudia Sofia de Azevedo |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Currículo Participação Cooperação Projeto Curriculum Participation Cooperation Project |
Issue Date: | 28-Nov-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O estudo a que se reporta este relatório desenvolvido através das Práticas de Ensino Supervisionadas no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, procura compreender de que modo o professor(a)/educador(a) pode promover um maior envolvimento das crianças na gestão do currículo, no jardim-de-infância e no 1º ciclo do ensino básico. Com base em pressupostos democráticos da educação, contrariando a ideia de currículo uniforme e na busca de uma pedagogia diferenciada suportada na gestão cooperada do currículo, procuro que este estudo conduza a uma prática congruente com o que defendo.
Na revisão bibliográfica serão explorados os conceitos de participação, gestão cooperada do currículo e trabalho por projetos. A metodologia a seguir enquadra-se no processo de investigação-ação, sendo este um processo dinâmico, interativo e aberto às propostas que surgiram de forma emergente, levando a reajustes que foram decorrendo da análise dos contextos em estudo. Como instrumentos de recolha de dados para as conclusões deste estudo recorri à observação participante para produção de notas de campo; a reflexões semanais; ao guião de avaliação da prática de ensino supervisionada; registos fotográficos; e documentação dos produtos e processos do trabalho desenvolvido pelas crianças; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Teaching of the 1st Basic Education - Children's participation in curricula development
Abstract:
The study to which this report, developed through Supervised Teaching Practices in the scope of the Master's Degree in Pre-primary and Primary Education, seeks to understand how the teacher/educator can promote greater involvement of children in curriculum management, in kindergarten and in primary school. Based on democratic assumptions of education, contrary to the idea of a uniform curriculum and in the search for a differentiated pedagogy supported in the cooperative management of the curriculum, I try that this study leads to a practice congruent with what I defend.
In the bibliographic review, the concepts of participation, cooperative management of the curriculum and work by projects will be explored. The following methodology is part of the action-research process, which is a dynamic process, interactive and open to proposals that emerged in an emergent way, leading to readjustments that were following the analysis of the contexts under study. As data collection instruments for the conclusions of this study I used participant observation to produce field notes; weekly reflections; to the evaluation guide of supervised teaching practice; photographic records; and documentation of the products and processes of the work developed by the children. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/24177 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|