|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/23812
|
Title: | Music performance anxiety among classical musicians: strategies for improving performance and applications for classical guitarists |
Authors: | Tempera, André Rafael Correia |
Advisors: | Béreau, Ana Telles Reis, Joaquim |
Keywords: | Music Performance Psychology Anxiety Coping Música Performance Psicologia Ansiedade Coping |
Issue Date: | 7-Dec-2018 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Music performance anxiety (MPA) is experienced in varying degrees of intensity by most, if
not all, musicians. It is particularly heightened in a classical music environment and if not
addressed properly, it may cause significant harm to the careers and even wellbeing of
individuals. Performers and teachers usually develop their own valid coping strategies
through years of practical experience, but often lack a theoretical understanding of MPA and
its mechanisms, considering it to be an insurmountable and career ending affliction. There
are several articles and books addressing different aspects of this subject, and this
knowledge can be utilized to develop practice and coping strategies, that incorporate
practical and scientific information. This integration should be of special interest to the
classical musician community in several aspects of performance and pedagogy, and
particularly, for the future generations of musicians who often feel are not being adequately
prepared for the reality of a performing career. Differentiating factors such as personality,
age and gender are related to the way individuals perceive and experience performance
anxiety. Another, somewhat understudied relation, is how the specificities of each
instrumentalist affect, and are affected by MPA. By characterizing classical guitarists and
their particularities, it is possible to ascertain if this sub-group of musicians has specific
needs, and which are the best approaches for them to address music performance anxiety
issues. This dissertation attempts to improve classical musicians’ understanding of MPA and
will hopefully contribute to a more effective approach to this issue within the community; Resumo:
Ansiedade na performance musical dos músicos eruditos: Estratégias para
melhorar a performance e aplicações para guitarristas clássicos -
A ansiedade na performance musical (APM) é sentida em vários graus de intensidade pela
maioria, senão a totalidade, dos músicos. É particularmente elevada no ambiente da música
erudita e, quando não é abordada de forma adequada, pode causar danos significativos nas
carreiras e até na saúde das pessoas. Intérpretes e professores normalmente desenvolvem
as suas próprias estratégias de coping através de anos de experiência prática, mas
frequentemente carecem de uma compreensão da APM e dos seus mecanismos,
considerando-a como uma condição insuperável que pode ditar o fim de uma carreira.
Existem diversos artigos e livros dedicados a uma grande quantidade de aspectos
associados a este tema, e este conhecimento facilita o desenvolvimento de estratégias para
o estudo da música e para coping, incorporando informação prática e científica. Esta
integração deve ser de particular interesse para a comunidade dos músicos eruditos em
diversos aspectos da performance e da pedagogia, e particularmente, para as futuras
gerações de músicos que frequentemente sentem não estar a ser adequadamente
preparados para a realidade de uma carreira como intérpretes. Factores diferenciadores tais
como personalidade, idade e sexo estão relacionados com a forma como os indivíduos
interpretam e experienciam a ansiedade. Outra relação, algo negligenciada, é a de como as
especificidades de cada instrumento afectam e são afectadas pela APM. Ao caracterizar os
guitarristas clássicos e as suas particularidades, torna-se possível aferir se este sub-grupo
de músicos possui necessidades específicas e quais são as melhores abordagens para
resolver problemas relacionados com a ansiedade na performance musical. Esta
dissertação tenciona melhorar a compreensão da APM por parte dos músicos eruditos e
contribuir para que este assunto seja abordado de uma forma mais eficaz pela comunidade. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/23812 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|