Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23571

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar - o ambiente educativo e o desenvolvimento motor da criança
Authors: Mendes, Tânia Cristina Gomes
Advisors: Pomar, Clarinda
Keywords: Desenvolvimento motor
Jogo
Ambiente educativo
Prática de ensino supervisionada
Educação pré-escolar
Creche
Motor development
Play
Educational environment
Supervised teaching practice
Pre school education
nursery
Issue Date: 17-Jul-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório de estágio desenvolveu-se no âmbito da unidade curricular Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim-de-Infância, tendo como finalidade a obtenção do grau de mestre em Educação Pré-Escolar. Com este relatório pretende-se descrever e analisar criticamente o processo de investigação que foi desenvolvido sobre a importância do ambiente educativo no desenvolvimento da criança, em particular no seu desenvolvimento motor. O meu estudo teve como base a metodologia investigação-ação. Esta metodologia permitiu-me pesquisar e explorar práticas pedagógicas que fossem de encontro à melhoria da qualidade do ambiente educativo potenciado o desenvolvimento da criança, em geral, e o seu desenvolvimento motor, em particular. Da análise dos resultados posso concluir que é fundamental investigar a nossa própria prática, percebendo a influência que a qualidade do ambiente educativo tem na criação de condições de aprendizagem e de desenvolvimento motor das crianças; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education: The Educational Environment and the Motor Development. Abstract: This report was carried out within the scope of the curricular unit Supervised Teaching Practice in Nursery and Kindergarten, to obtain the degree of master in Pre school Education. This report intends to describe and critically analyze the research process that was developed about the importance of the educational environment in the development of the child, in particular in its motor development. My study was based on the research-action methodology. This methodology allowed me to research and explore pedagogical practices that were in line with the improvement of the quality of the educational environment, and the development of the child, in general, and his motor development in particular. From the analysis of the results I can conclude that it is fundamental to investigate our own practice, understanding the influence that the quality of the educational environment has on the creation of learning conditions and the motor development of children.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23571
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Educação Pré-escolar - Tânia Cristina Gomes Mendes - Prática de ensino supervisionada em educação...o .pdf4.22 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois