Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23262

Title: Ludus interface: o aleatório na improvisação artística em tempo real
Authors: Nunes, Maria da Conceição Matias
Advisors: Giannetti, Claudia
Lopes, Eduardo
Keywords: Performance art
Work in progress
Aleatório
Improvisação artística
Intermédia
Performance art
Issue Date: 1-Jun-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Ludus Interface, dissertação teórico-prática desenvolvida para o Mestrado de Artes Visuais Intermédia da Universidade de Évora, consiste numa performance intermédia que se inscreve no contexto transdisciplinar do diálogo entre pintura, performance, música e tecnologia. A obra performática se desenvolve em um espaço cênico designado por skéné, no qual a artista executa uma pintura em simultâneo com ambientes sonoros criados em tempo real por músicos, que interpretam uma partitura pictórica gerada por computador em base a programa aleatório. As imagens desta partitura são projetadas para a plateia. A investigação vinculou a prática artística com o desenvolvimento tecnológico, utilizando a metodologia da investigação-ação, que envolveu um continuum de experimentos plásticos e tecnológicos acompanhados de reflexão conceitual. A aleatoriedade, entendida como processo artístico de criação e recurso concetual para improvisação em tempo real, é a característica principal desta obra híbrida, efémera, desenvolvida como um work in progress. Com base nos vários ensaios prévios, foram alcançados resultados que confirmam o potencial da aleatoriedade para descobertas e acontecimentos criativos aplicados à prática da improvisação artística e performática em tempo real; ABSTRACT: Ludus Interface, theorical-practical dissertation developed for a Master of Intermedia Visual Arts at Évora University, consists in an ‘intermedia’ performance in transdisciplinary context dialogue between painting, music and technology. The performance art is developed in a scenic area, designated by skené, in which the artist creates a painting in parallel with sound environments that are created in real time by musicians. The musicians interpret a pictorial score on the basis of a computer-generated random program. Score images are projected to the audience. The investigation links the artist practice with technology, using action-research methodology involving plastic and technological experiments in continuous movement accompanied by conceptual reflection. The randomness understood as an artistic creation process and conceptual resources, in real time improvisation, is the main characteristic of this hybrid and ephemeral piece, developed as a work in progress. Based on the several previous trials, results were acheived that confirm the potential of randomness for the discoveries and the creative events applied to the practice of artistic improvisation and practice of performance in real time.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23262
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado - Artes Visuas Intermédia - Bidimensional - Maria da Conceição Matias Nunes - Ludus interface....pdf4.39 MBAdobe PDFView/Open
Ludus Interface.mp4273.09 MBMicrosoft VisioView/Open
Ludus Interface.wmv130.87 MBUnknownView/Open
04. Playing Painting.mp39.3 MBMicrosoft VisioView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois