Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/23208

Title: Internacionalização de uma PME vitivinícola do Alentejo. Caso: Ervideira Sociedade Agrícola Lda.
Authors: Garcia, Filipa Daniela Catrapolo
Advisors: Lucas, Maria Raquel
Keywords: Internacionalização
Vinhos
Pequenas e médias empresas
Ervideira S.A.
Internationalization
Wines
Small and medium enterprises
Ervideira S.A.
Issue Date: 21-Jan-2017
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No atual contexto global, a internacionalização das empresas é uma tendência e um requisito à sua sustentabilidade, sobretudo no setor do vinho, onde existe saturação do mercado e consolidação da posição dos países emergentes, com regressão dos países tradicionalmente produtores. Contudo, se a internacionalização é um desafio e uma oportunidade, existem grandes dificuldades, sobretudo para as pequenas e médias empresas embora estas sejam a essência do tecido empresarial português e europeu. Este trabalho tem como objetivo geral analisar o processo de internacionalização de uma PME de vinho do Alentejo, comparando o quadro teórico do processo de internacionalização empresarial com a realidade. Teve como base uma revisão da literatura sobre PME e internacionalização de empresas e, uma metodologia qualitativa, de estudo de caso da empresa Ervideira Sociedade Agrícola Lda. No final, foi possível identificar as principais etapas e fatores de influência que contribuem para a internacionalização da PME objeto de estudo, cujo conhecimento poderá ser igualmente interessante e aplicável junto a outras PME; Abstract: In the current global context, the internationalization of companies is a trend and a requirement for their sustainability, particularly in the wine sector, where there is market saturation and the consolidation of emerging countries, and also a certain regression of the traditional wine producing countries. However, if internationalization is a challenge and an opportunity, there are great difficulties, especially for small and medium-sized enterprises, thus being the essence of the Portuguese and European business area. The general purpose and intent of this study is to analyze the internationalization process of a Small / Medium-sized Enterprise, which is a wine producer in the Alentejo area, comparing the theoretical framework of the process with reality. It was based on a review of existing literature concerning Small and Medium-sized Enterprises and the internationalization of companies, and also a subjective empirical study carried out with the company Ervideira Sociedade Agrícola Lda. The close-out indicates the main stages and factors of influence that contribute to the internationalization of the company studied and analyzed, information that may be of interest, and benefit, to other small and medium-sized enterprises.
URI: http://hdl.handle.net/10174/23208
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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