Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/22813
|
Title: | Indecisão vocacional, adaptabilidade na carreira e satisfação com a vida |
Authors: | Cabeça, Sara Cristina Figueira |
Advisors: | Cardoso, Paulo Miguel da Silva |
Keywords: | Adolescentes Indecisão vocacional Adaptabilidade Funcionamento psicossocial Adolescents Vocational indecision Adaptability Psychosocial functioning |
Issue Date: | 11-Dec-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com o objetivo de estudar a relação entre a indecisão vocacional, adaptabilidade e
funcionamento psicossocial nos adolescentes, foram utilizadas medidas de avaliação
destes construtos numa amostra de 273 estudantes do 9º e 12º ano de escolaridade: o
Career Decision Difficulties Questionnaire, a Escala de Adaptabilidade na Carreira e a
Escala de Satisfação com a vida. Os resultados demonstraram correlações negativas e
significativas entre dificuldades de tomada de decisão, adaptabilidade e satisfação com a
vida, bem como relações positivas entre adaptabilidade e satisfação com a vida. Não
foram evidenciadas diferenças estatisticamente significativas referentes ao género dos
participantes. Relativamente ao nível de escolaridade, foram identificadas diferenças
significativas favoráveis aos participantes do 9º ano. Os participantes do 12º ano
Profissional apresentam médias superiores para as variáveis prontidão e dificuldades
relativas a informação inconsistente. Os resultados são discutidos considerando as suas
implicações para a investigação e prática; Abstrat:
In order to study the relationship between vocational indecision, adaptability and
psychosocial functioning in adolescents, in a sample of 273 students in 9th and 12th
grade the following measures were applied: The Career Decision Difficulties
Questionnaire scale, the Adaptability in Career scale, and the Life Satisfaction scale.
The results showed negative and significant correlations between difficulties of
decision-making, career adaptability and life satisfaction, as well as positive relations
between career adaptability and life satisfaction. No statistically significant differences
regarding participant’s gender were obtained. Regarding participant’s school level
results revealed statistic significant differences between grade 9 and 12 students,
favorable to grade 9 participants. Relatively to 9 grade students, 12 grade participants
revealed significant higher levels of readiness and difficulties related to inconsistent
information. Results were discussed considering their research and practical
implications. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/22813 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|