|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/22390
|
Title: | Representação social da perturbação do comportamento em adolescentes na perspetiva do professor |
Authors: | Zarco, Cláudia Filipa Carrilho Caldeira Fialho |
Advisors: | Marques, Maria do Céu Mendes Pinto |
Keywords: | Representações sociais Perturbação do comportamento Comportamentos disruptivos Adolescentes Professores Social representations Behavioral disorder Disruptive behaviors Adolescents Teachers |
Issue Date: | 18-Dec-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Objetivo. Este trabalho teve como principal objetivo conhecer que representações
sociais tem um conjunto de professores, acerca da Perturbação do Comportamento em
adolescentes.
Método. A amostra para este estudo é constituída por 32 professores de duas
escolas básicas de Évora. O presente estudo, em termos metodológicos, é de natureza
mista, sendo a recolha dos dados feita através de questionário para caracterização
sociodemográfica e com recurso à técnica de associação livre de palavras.
Resultados. De um modo geral, os professores apresentam como representações
sociais da Perturbação do Comportamento em adolescentes a indisciplina, o mau
comportamento, os desajustes da forma de agir para com os pares e para com o adulto, a
violência e, a insegurança.
Conclusões. As representações sociais, na Psicomotricidade, como noutras áreas
da saúde, podem constituir uma ferramenta poderosa de compreensão da realidade social
dos utentes e uma via de ação sobre a mesma; Social Representation of Behavior Disorder in adolescents
from the perspective of the teacher
Abstract:
Objective. This work had as main objective to know that social representations
has a set of teachers, about the Disruption of Behavior in adolescents.
Method. The sample for this study is made up of 32 teachers from two basic
schools in Évora. The present study, in methodological terms, is mixed in nature, and the
data were collected through a questionnaire for sociodemographic characterization and
using the free association technique.
Results. In general, teachers present as social representations of Behavior Disorder
in adolescents indiscipline, misbehavior, difficulties in education, mismatches in the way
of acting the peers and for the adult, the violence and, the insecurity.
Conclusions. Social representations, in Psychomotricity, as in other health areas,
can be a powerful tool for understanding the social reality of the users and a way of acting
on it. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/22390 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|