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http://hdl.handle.net/10174/21298
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Title: | A junta de educação nacional (1929/36): traços de europeização na investigação científica em Portugal |
Authors: | Lopes, Quintino Manuel Junqueira |
Advisors: | Nunes, Maria de Fátima |
Keywords: | Junta de Educação Nacional Estado Novo Práticas científicas Redes cientificas Internacionalização da ciência Junta para Ampliación de estudios Junta de Educação Nacional (National Education Board) New State Scientific practices Scientific networks Internationalisation of science Junta para Ampliación de estudios |
Issue Date: | 13-Jul-2017 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Em 1929, após diversas tentativas goradas na I República, é criada a Junta
de Educação Nacional, pela qual se procura europeizar a ciência e pedagogia em Portugal,
não esquecendo a renovação económica. Influenciada por instituições congéneres
internacionais, com destaque para a Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones
Científicas e os Fonds National de la Recherche Scientifique, esta instituição estatal aplica
um conjunto articulado de práticas – atribuição de bolsas de estudo no estrangeiro e no
país, financiamento de centros de estudo e de publicações científicas, e organização de
serviços de expansão cultural e intercâmbio intelectual – visando a convergência
científica com a Europa. Apesar das resistências corporativas, nomeadamente da
Universidade, da actividade da Junta de Educação Nacional resulta um suporte
institucional à comunidade académica nos inícios da ditadura, facilitando-lhe a
actualização científica, a integração nas redes internacionais de comunicação em ciência
e a internacionalização do conhecimento produzido; ABSTRACT: After several thwarted attempts to set up a national education board
during the First Republic, the Junta de Educação Nacional was finally created in 1929
with the aim of Europeanising science and pedagogy in Portugal, and promoting
economic regeneration. Influenced by similar international bodies, especially the Junta
para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas and the Fonds National de la
Recherche Scientifique, the board introduced a coherent range of measures, including
granting scholarships for study and research both at home and abroad, providing funding
for study centres and scientific publications, and organising facilities and programmes for
raising cultural awareness and academic exchange, with the aim of helping science in
Portugal catch up with the rest of Europe. Despite resistance from some bodies,
particularly the universities, to the implementation of this policy, an effective means of
state support to the academic community was thereby successfully created during the
early years of the dictatorial regime, thus enabling the community to keep abreast of the
latest scientific developments, play an active role in international networks for scientific
exchange, and see the knowledge it produced projected at the international level. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/21298 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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