|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/20826
|
Title: | Efeitos de um programa integrado de mindfulness e inteligência emocional sobre o bem-estar, a positividade e o stress percebido no trabalho |
Authors: | Viana, Cláudia Tiago Ramos |
Advisors: | Sousa, Cristina de |
Keywords: | Mindfulness Inteligência emocional Rácio de positividade Bem-estar afetivo Stress percebido Mindfulness Emotional intelligence Positivity ratio Wellness Perceived stress |
Issue Date: | 9-Jan-2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Diversos estudos têm vindo a aplicar programas de intervenção que integram técnicas de
mindfulness com inteligência emocional em contexto clínico (Ciarrochi, Blackledge,
Bilich & Bayliss, 2007; Ramos, Hernández & Blanca, 2009). O objetivo do presente
trabalho é analisar os efeitos que um programa de treino integrado de mindfulness e
inteligência emocional tem em contexto organizacional uma vez que neste contexto esta
aplicação tem sido maioritariamente realizada de forma não integrada. Foram realizados
três estudos longitudinais integrando grupos participantes e grupos de controlo. Noventa
e um trabalhadores (N=91) participaram na pesquisa. Para avaliar os resultados da
intervenção foram aplicadas escalas em três momentos (pré-intervenção, pós-intervenção,
follow up) para avaliar os níveis de mindfulness, stress percebido, bem-estar afetivo, rácio
de positividade, ansiedade e depressão. Os resultados revelam evoluções que apontam
para o desenvolvimento de competências associadas à intervenção que permitiram aos
participantes diminuir o stress percebido, aumentar o bem-estar afetivo e positividade; Effects of an integrated program of mindfulness and emotional intelligence on well
being, positivity and perceived stress at work
ABSTRACT:
Several studies have been applying intervention programs that integrate mindfulness and
emotional intelligence in clinical context (Ciarrochi, Blackledge, Bilich & Bayliss, 2007;
Ramos, Blanca Hernandez & 2009). The objective of this study is to analyze the effects
that an integrated training program of mindfulness and emotional intelligence has on
organizational context, because in organizational context this application has been mostly
performed in a non-integrated form. Three longitudinal studies with participant groups
and control groups were performed. Ninety-one workers (N= 91) participated in the
survey. To evaluate the results of the intervention, different scales were applied in three
moments (pre-intervention, post-intervention and follow-up) to assess levels of
mindfulness, perceived stress, wellbeing, positivity ratio, anxiety and depression. The
results reveal that there was a development of competences associated with the
intervention that allowed participants to reduce perceived stress, increase well-being and
positivity ratio. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/20826 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|