|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/20741
|
Title: | Interdisciplinaridade: proposta de aperfeiçoamento no processo ensino-aprendizagem em cursos de nível superior em Belém do Pará |
Authors: | Moraes, Andressa Malcher |
Advisors: | Bonito, Jorge Manuel Rodrigues |
Keywords: | Conhecimento Disciplinas Transversalidade Interdisciplinaridade Knowledge Disciplines Transversality Interdisciplinaridad |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo baseia-se em pesquisa bibliográfica e de campo, com abordagem qualitativa, o qual investiga os fatores que interferem na interdisciplinaridade como uma proposta de aperfeiçoamento no processo de ensino-aprendizagem em Instituições de Ensino Superior no Estado do Pará (Brasil). De um modo geral, procura identificar a real existência da interdisciplinaridade no âmbito escolar e suas consequências na dimensão educacional, assim como a importância do papel do coordenador, do professor e do aluno no citado processo. Busca identificar a interdisciplinaridade como um método de ensino com concepção inovadora e enriquecedora no processo educacional superior e analisa o papel da IES e sua influência na socialização do conceito interdisciplinar e na postura da equipe pedagógica. Os resultados encontrados sugerem a aplicação da interdisciplinaridade no ensino superior, fundamentada nos seguintes pontos: organizar para melhor atender seus alunos; cumprir sua função educativa; formar profissionais como agentes transformadores capazes de ajustarem-se aos avanços das ciências e da tecnologia; construir o conhecimento e não a simples transmissão de conteúdos; estimular a criação cultural e o desenvolvimento do espírito científico e do pensamento reflexivo, promovendo a divulgação dos conhecimentos científicos, culturais e técnicos; promover estudo sistemático dos problemas do mundo presente, coerente à internacionalização dos mercados, promova a redução no excesso de verbalização pelos professores; colaborar o envolvimento do aluno no trabalho sem a recompensa de uma nota ou conceito e que patrocine um enfoque aberto, experimental e interdisciplinar em todas as áreas do conhecimento. ABSTRACT: This study bases on bibliographical research and of field, with qualitative approach, which investigates the factors that interfere in the interdisciplinary as an improvement proposal in the teaching-learning process in higher education Institutions in the State of Pará (Brasil). ln a general way, it tries to identify to real existence of the interdisciplinary in the school ambit and your consequences in the educational dimension, as well as the importance of the coordinator's paper, of the teacher and of the student in mentioned him/it process. Search to identify the interdisciplinary as a teaching method with innovative conception that enriches in the process educational superior and it analyzes the paper of IES and your influence in the concept interdisciplinary and in the posture of the pedagogic team. The found results suggest the application of the interdisciplinary in the higher education, based in the following points: to organize for best to assist your students; to accomplish your educational function; to form professionals as agents transformers capable of they be adjusted to the progresses of the sciences and of the technology; to build the knowledge and not the simple transmission of contents; to stimulate the cultural creation and the development of the scientific spirit and of the reflexive thought, promoting the popularization of the knowledge scientific, cultural and technicians; to promote systematic study of the problems of the present world, coherent to the internationalization of the markets, promote the reduction in the verbal excess for the teachers; the student's involvement to collaborate in the work without the reward of a note or concept and that sponsors a focus open, experimental and interdisciplinary in all the areas of the knowledge. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/20741 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|