Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/20581

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada realizado no agrupamento vertical n.º 3 de Évora - Santa Clara e Escola Secundária Severim de Faria em educação física nos ensinos básico e secundário
Authors: Gazimba, Vítor Hugo Brito
Advisors: Marmeleira, José
Keywords: Educação física
Modelos de planeamento
Teaching games for undestanding
Processo ensino-aprendizagem
Saúde
Physical education
Planning models
Teaching fames for understanding
Teaching-learning process
Health
Issue Date: Oct-2010
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O objectivo deste relatório é efectuar uma reflexão fundamentada sobre a prática pedagógica desenvolvida ao longo do ano lectivo 2009/201O. A dimensão investigativa está presente ao longo de todo o relatório e encontra-se associada à reflexão sobre o trabalho desenvolvido nas instituições escolares em que estive inserido. No decorrer deste relatório são destacas as seguintes temáticas: modelos de planeamento; ensino das actividades físico-desportivas; destrezas do professor; promoção da saúde; avaliação; participação na escola; desenvolvimento profissional. Conclusões: O Modelo de planeamento por etapas é aquele que mais favorece a aprendizagem dos alunos. No ensino dos jogos desportivos colectivos, o modelo teaching games for understanding assume-se como uma alternativa às abordagens tradicionais centradas na técnica. Informação aumentada dirigida para um foco externo parece dar origem a uma melhor aprendizagem. As aulas de Educação Física não estão a conseguir dar o contributo necessário para a obtenção dos níveis recomendados de actividade física. ABSTRACT: The purpose of this report is to conduct a reasoned discussion about the pedagogical practice developed during the academic year 2009/201O. The investigative dimension is present throughout the report and is linked to the reflection on the work that was undertaken in schools. Throughout this report the following topics are highlighted: planning models, teaching physical and sporting activities, teacher's skills, health promotion, evaluation, participation in school, and professional development. Conclusions: The model of "planning steps" is one most conducive to student learning. ln collective sports games, the teaching games for understanding model is assumed as an alternative to traditional approaches focused on the critical components of each motor skill. The use of an externa! focus of attention appears to lead to better learning. lt seems that Physical Education classes are failing to provide the levels of physical activity recommended for young people.
URI: http://hdl.handle.net/10174/20581
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Vítor Hugo Brito Gazimba - Tese de Mestrado - 185 355.pdf46.36 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois