Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19174
|
Title: | Desenvolvimento do potencial em crianças em idade pré-escolar em meio urbano/meio rural: Um estudo exploratório nos Concelhos de Évora e Viana do Alentejo |
Authors: | Monteiro, Luísa Isabel Martins Rodrigues |
Advisors: | Candeias, Adelinda Araújo |
Keywords: | Educação pré-escolar Avaliação das inteligências múltiplas Desenvolvimento potencial Actividades extracurriculares Meio urbano/meio rural Pre-school education Multiple inteligences assessment Potential development Extracurricular activities Urban/rural environment |
Issue Date: | Dec-2009 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A educação pré-escolar assume um papel fundamental no desenvolvimento das crianças que se quer cada vez mais abrangente e transversal. O nosso estudo tem como objectivo compreender se o desenvolvimento do potencial das crianças em idade pré-escolar está associado à frequência de actividades extracurriculares e ao meio onde residem. Realizou-se com uma amostra de 46 crianças, em dois Jardins de Infância, um de meio urbano e outro rural, nos concelhos de Évora e Viana do Alentejo. Utilizámos os instrumentos de avaliação do Modelo de Spectrum (Krechevsky 2001). A análise de resultados demonstrou que a população urbana apresentou um desenvolvimento do potencial superior à população rural em quase todas as actividades. A concluir destacamos as implicações deste estudo para a educação pré-escolar, nomeadamente no que se refere à sua organização e avaliação. ABSTRACT: The pre-school education plays a key role in the development of children needing to be more comprehensive and cross. Our study aims to understand if the potential development of children in preschool is associated with the frequency of extracurricular activities and the environment in which they reside. Conducted with a sample of 46 children in two kindergartens, one urban and another one rural, in the districts of Évora, Viana do Alentejo. We used the assessment tools of the Spectrum Model (Krechevsky 2001). The analysis results showed that the urban population had a higher potential development of the rural population in almost all activities. Finally, we highlight the implications of this study for pre-school education, particularly as regards their organization and evaluation. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19174 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|