Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19170
|
Title: | O género sonata em Portugal: subsídios para o estudo do repertório português para tecla de 1750 a 1807 |
Authors: | Nejmeddine, Mafalda Sofia Amorim da Silva Ferreira |
Advisors: | Nery, Rui Vieira Doderer, Gerhard |
Keywords: | Sonata Análise musical Música portuguesa Instrumentos de tecla Século XVIII Sonata Musical analysis Portuguese music Keyboard instruments 18th century |
Issue Date: | 23-Oct-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O repertório português para instrumentos de tecla da segunda metade do século XVIII
encontra-se disperso em bibliotecas e arquivos, em Portugal e no estrangeiro, essencialmente
sob a forma de manuscrito. Neste repertório, a sonata emerge como um género musical de
grande importância. De facto, as duas coleções de sonatas publicadas na época constituem as
únicas obras para instrumentos de tecla impressas em Portugal durante todo esse século. O
objetivo deste trabalho é realizar um inventário do repertório português composto para
instrumentos de tecla durante o período acima descrito, focando a respectiva descrição formal
e as características composicionais das sonatas em geral, e na produção de cada compositor
português em particular, bem como as suas biografias e perfis. De forma a estudar a sonata
portuguesa e o seu desenvolvimento no período compreendido entre 1750–1807, foi realizado
um levantamento das obras portuguesas existentes para instrumentos de tecla deste período.
Este levantamento foi acompanhado por pesquisas biográficas sobre cada compositor e por
uma abordagem analítica baseada na Teoria da Sonata de James Hepokoski e Warren Darcy.
A divisão deste período em dois subperíodos demonstra variações significativas na evolução
da sonata portuguesa. O estudo deste repertório demonstra que a sonata é o género musical
predominante e define o modelo da sonata portuguesa deste período, para além de
caracterizar o desenvolvimento da sonata em Portugal em paralelo com o desenvolvimento
deste género musical em Itália e Espanha; ABSTRACT:
The Sonata Genre in Portugal: Contributions for the Study of the Portuguese Keyboard
Repertory from 1750 to 1807
The extant Portuguese repertory of the second half of the eighteenth century for keyboard
instruments is dispersed in libraries and archives, in Portugal and abroad, mainly in
manuscript form. In that repertory, the sonata emerges as a genre of great importance. Indeed,
the two collections of sonatas published at the time are the only works for keyboard
instruments printed in Portugal throughout the entire century. The aim of the present work is
to make an inventory of the Portuguese repertory written for keyboard instruments during the
above-mentioned period, with a focus on its formal description and the compositional
characteristics of the sonatas in general and in the production of each Portuguese composer in
particular, in addition to the biographies and profiles of the latter. In order to study the
Portuguese sonata and its development in the period comprised between 1750–1807, a survey
of the existing Portuguese works for keyboard instruments from that period was done. This
survey was followed by a research on the biography of each composer and an analytic
approach based on the Sonata Theory by James Hepokoski and Warren Darcy. Dividing this
period in two sub periods showed significant variations on the evolution of the Portuguese
sonata. The study of this repertory shows that the sonata is the predominant musical genre
within it and identifies the Portuguese sonata model of this period, besides characterizing the
development of the sonata in Portugal in parallel with the development of the same genre in
Italy and Spain. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19170 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|