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http://hdl.handle.net/10174/19162
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Title: | Product/Brand co-creation methodology crossing marketing, design thinking, creativity and management: ideas(r)evolution |
Authors: | Mateus, Américo da Conceição |
Advisors: | Silvério, Maria da Conceição Cruz Sousa, António João Coelho de |
Keywords: | Management Open innovation Marketing 3.0 Creativity Design thinking Living labs Co-creation Gestão Inovação aberta Marketing 3.0 Criatividade Design thinking Living labs Cocriação |
Issue Date: | 5-Apr-2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This thesis introduce a new innovation methodology called IDEAS(R)EVOLUTION that was developed
according to an on-going experimental research project started in 2007. This new approach to innovation
has initial based on Design thinking for innovation theory and practice.
The concept of design thinking for innovation has received much attention in recent years. This
innovation approach has climbed from the design and designers knowledge field towards other knowledge
areas, mainly business management and marketing. Human centered approach, radical collaboration,
creativity and breakthrough thinking are the main founding principles of Design thinking that were adapted
by those knowledge areas due to their assertively and fitness to the business context and market complexity
evolution. Also Open innovation, User-centered innovation and later on Living Labs models emerge as
answers to the market and consumers pressure and desire for new products, new services or new business
models. Innovation became the principal business management focus and strategic orientation.
All this changes had an impact also in the marketing theory. It is possible now to have better strategies,
communications plans and continuous dialogue systems with the target audience, incorporating their insights
and promoting them to the main dissemination ambassadors of our innovations in the market.
Drawing upon data from five case studies, the empirical findings in this dissertation suggest that
companies need to shift from Design thinking for innovation approach to an holistic, multidimensional and
integrated innovation system. The innovation context it is complex, companies need deeper systems then
the success formulas that “commercial “Design thinking for innovation “preaches”. They need to learn how
to change their organization culture, how to empower their workforce and collaborators, how to incorporate
external stakeholders in their innovation processes, hoe to measure and create key performance indicators
throughout the innovation process to give them better decision making data, how to integrate meaning and
purpose in their innovation philosophy. Finally they need to understand that the strategic innovation effort it
is not a “one shot” story it is about creating a continuous flow of interaction and dialogue with their clients
within a “value creation chain“ mindset; RESUMO:
Metodologia de co-criação de um produto/marca cruzando Marketing, Design Thinking, Criativity
and Management - IDEAS(R)EVOLUTION.
Esta dissertação apresenta uma nova metodologia de inovação chamada IDEAS(R)EVOLUTION, que foi
desenvolvida segundo um projecto de investigação experimental contínuo que teve o seu início em 2007. Esta
nova abordagem baseou-se, inicialmente, na teoria e na práctica do Design thinking para a inovação.
Actualmente o conceito do Design Thinking para a inovação “saiu” do dominio da area de conhecimento
do Design e dos Designers, tendo despertado muito interesse noutras áreas como a Gestão e o Marketing.
Uma abordagem centrada na Pessoa, a colaboração radical, a criatividade e o pensamento disruptivo são
principios fundadores do movimento do Design thinking que têm sido adaptados por essas novas áreas de
conhecimento devido assertividade e adaptabilidade ao contexto dos negócios e à evolução e complexidade do
Mercado. Também os modelos de Inovação Aberta, a inovação centrada no utilizador e mais tarde os Living
Labs, emergem como possiveis soluções para o Mercado e para a pressão e desejo dos consumidores para
novos productos, serviços ou modelos de negócio. A inovação passou a ser o principal foco e orientação
estratégica na Gestão.
Todas estas mudanças também tiveram impacto na teoria do Marketing. Hoje é possivel criar melhores
estratégias, planos de comunicação e sistemas continuos de diálogo com o público alvo, incorporando os seus
insights e promovendo os consumidores como embaixadores na disseminação da inovação das empresas no
Mercado
Os resultados empiricos desta tese, construídos com a informação obtida nos cinco casos realizados,
sugerem que as empresas precisam de se re-orientar do paradigma do Design thinking para a inovação, para
um sistema de inovação mais holistico, multidimensional e integrado. O contexto da Inovação é complexo, por
isso as empresas precisam de sistemas mais profundos e não apenas de “fórmulas comerciais” como o Design
thinking para a inovação advoga. As Empresas precisam de aprender como mudar a sua cultura
organizacional, como capacitar sua força de trabalho e colaboradores, como incorporar os públicos externos no
processo de inovação, como medir o processo de inovação criando indicadores chave de performance e obter
dados para um tomada de decisão mais informada, como integrar significado e propósito na sua filosofia de
inovação. Por fim, precisam de perceber que uma estratégia de inovação não passa por ter “sucesso uma vez”,
mas sim por criar um fluxo contínuo de interação e diálogo com os seus clientes com uma mentalidade de
“cadeia de criação de valor” |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19162 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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