Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/19024
|
Title: | O domínio das orações adjectivas em português europeu: desenvolvimento da linguagem (típico e atípico) e efeitos da escolarização |
Authors: | Ferreira, Sónia Margarida Filipe |
Advisors: | Gonçalves, Fernanda Maria Ribeiro |
Keywords: | ADL Compreensão Escolarização Linguagem Orações adjectivas PE Produção Sintaxe Comprehension EP LI Language Production Relative clauses Schooling Syntax |
Issue Date: | Jan-2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Esta dissertação investiga os efeitos do desenvolvimento da linguagem ‒ típico (DTL) e atípico (ADL) ‒ e da escolarização na forma como as crianças compreendem e produzem as orações
adjectivas restritivas de SU e de OD (ao centro e à direita), de Ind e de Loc (Ind e Loc apenas
testadas na tarefa de repetição). A amostra foi constituída por 3 grupos de crianças – dos
quais16 têm DTL do Pré-escolar; 13 são do 2.º ano básico com DTL e 7 têm ADL ‒ e por 1
grupo de adultos (o grupo de controlo) com 10 indivíduos. Através da aplicação das tarefas de
representação e de repetição de Vasconcelos (1991) e da narrativa ‘A história do gato’, de
Hickmann (1982), os resultados mostram a maior acessibilidade das adjectivas SU e OD à
direita; elucidam-nos também sobre a importância que o processo de desenvolvimento
linguístico e a escolarização têm para a temática. /ABSTRACT: This dissertation research the effects of typical (DTL) and atypical language development (LI),
and the formal education system itself on the manner in which children understand and produce
restrictive relative clauses of subject (SU) and direct object (DO) (center and right embedded),
indirect object (Ind) and locative (Loc); Ind and Loc atested merely on construction tasks. The
complete sample includes 3 groups of children - 16 pre-school with DTL; 13 in 2nd grade with
DTL and 7 children diagnosed with LI - and 1 group of adults (control group)10 individuals. The
results of representation and repetition exercises by Vasconcelos (1991) and the narrative of
Hickmann’s ‘Cat story’ (1982) revealed that the majority of the participating children master
more easily SU and OD clauses relative clauses with right association; and also important role of the language development process and of School for the matter. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/19024 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|