|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/18633
|
Title: | Strategic interactions of urban land developers in the housing market |
Authors: | Garcês, Pedro Miguel Moreira Lopes |
Advisors: | Pires, Cesaltina Maria Pacheco |
Keywords: | Land urban developers Strategic interaction Vertical differentiation Produtores no mercado de habitação Interação estratégica Diferenciação vertical |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This thesis studies the supply side of the housing market taking into account the
strategic interactions that occur between urban land developers. The thesis starts by
reviewing the literature on new housing supply, concluding that there are very few studies
where strategic interactions are taken into account. Next, we develop a model with two
urban land developers, who rst decide the quality of housing and then compete in prices,
considering that the marginal production costs depend on the housing quality. First, we
analyze the price competition game and characterize the Nash equilibrium of the price
game. Finally, we examine the rst stage of the game and determine numerically the
subgame perfect Nash equilibrium (SPNE) of the quality-price game.
In the price competition game, our results show that the equilibrium price of an urban
land developer is an increasing function of its own quality, while it is a non-monotonic
function of the rival s quality. The behavior of the equilibrium pro ts reveals that, in
general, urban land developers gain by di¤erentiating their quality. However, the urban
land developer located at the Central Business District (CBD), may prefer to have the
same quality than the rival when transportation costs are high by exploiting its locational
advantage. The analysis of the rst stage of the game also reveals that, in general, the rms best
response is to di¤erentiate their quality and that, in most cases, there are two subgame
perfect Nash equilibria that involve quality di¤erentiation. However, the results depend
on transportation costs and the quality valuation parameter. For small quality valuations,
in equilibrium, the market is not fully covered and, if the unit transportation costs are
high, only the urban land developers located at the CBD operates. For higher quality
valuations, all the consumers are served. Furthermore, the equilibrium qualities and
pro ts are increasing with quality valuation parameter. RESUMO: Esta tese estuda a oferta no mercado da habitação, tendo em conta as interações es-
tratégicas que ocorrem entre os produtores de habitação. A tese revê a literatura sobre
a oferta de habitação, concluindo que existem poucos estudos que tenham tido em conta
as interações estratégicas. De seguida, desenvolvemos um modelo com dois produtores de
habitação, que primeiro decidem a qualidade da habitação e depois competem em preços,
considerando que os custos marginais de produção dependem da qualidade. Primeiro
analisamos o jogo em preços e caracterizamos o equilíbrio de Nash. Posteriormente, ex-
aminamos o primeiro estágio do jogo e determinamos numericamente o equilíbrio perfeito
em todos os subjogos (SPNE) do jogo.
No jogo de competição em preços, os resultados mostram que, o preço de equilíbrio,
é uma função crescente da qualidade da habitação, sendo uma função não monótona
da qualidade do rival. O lucro de equilíbrio revela que, geralmente, os produtores de
habitação têm ganhos em diferenciar a qualidade. No entanto, o produtor localizado
no Centro (CBD), pode preferir oferecer a mesma qualidade que o rival, caso os custos
unitários de transporte sejam elevados, através da sua vantagem de localização. A análise
do primeiro estágio do jogo, revela que, geralmente, a melhor resposta de um produtor é
a de diferenciar a qualidade. Na maior parte dos casos existem dois SPNE que envolvem
essa diferenciação. No entanto, os resultados dependem dos custos unitários de transporte
e da valorização da qualidade por parte do consumidor. Para uma reduzida valorização
da qualidade, em equilíbrio, o mercado não é totalmente coberto e, se o custo unitário
de transporte é elevado, apenas o produtor localizado no CBD opera no mercado. Para
uma valorização elevada da qualidade, todos os consumidores são servidos. Além disso,
as qualidades e os lucros de equilíbrio são crescentes com a valorização da qualidade. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/18633 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|