|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17711
|
Title: | Estudos de avaliação do processo de intervenção do programa "Futuro Bué" |
Authors: | Cortes, Maria João Fachadas Coelho Calado |
Advisors: | Candeias, Adelinda Araújo Cunha, Maria do Céu Taveira Castro Silva Brás |
Keywords: | Características da vida mental Consciencia Desenvolvimento mental Psicologia do desenvolvimento |
Issue Date: | Oct-2008 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O Desenvolvimento Vocacional tem na adolescência o seu momento mais marcante (Super, 1957a; Ginzberg, Ginsburg, Axelrad, & Herma, 1951), por essa razão é fundamental que em contexto educativo, se implementem programas de intervenção (Taveira, 2004; Pinto, 200411). A Avaliação de Programas é imprescindível para que se possa provar a utilidade desses programas (Melo-Silva & Jacquemin, 2001; Cronbach, 1981; Fernández- Ballesteros, 2001), devendo ser feita ao nível dos processos e dos resultados (Almeida & Melo-Silva, 2006). Neste estudo apresentamos a avaliação do processo de intervenção do Programa “Futuro Bué!” - programa de intervenção para almos de 9° ano - consulta psicológica em grupo, breve e estruturada - através da análise dos materiais produzidos por 57 alunos da zona. Norte do Pais, no ano letivo 2005/2006. Este estudo analisa o programa com base nos dados recolhidos através de 8 instrumentos que acompanharam a sua implementação. Através desta análise caracterizámos o processo de intervenção vocacional no programa (perfil do aluno, estilos dos alunos, e evolução das decisões a tomar). Este estudo de avaliação teve como foco a pertinência, a eficácia, a adequação e o impacto do programa, de acordo com os pressupostos teóricos da literatura (Organização Mundial de Saúde, 1981; Hernandez-Fernández & Martinez-Claves, 1996), Na sequência das conclusões retiradas deste estudo, apresentamos um conjunto de sugestões para a intervenção vocacional em contexto educativo, em geral, e para a intervenção do “Future Bué!”, em especial. Abstract: The Vocational Development has its most outstanding moment during adolescence (Super, 1957a; Ginzberg et al., 1951) and, therefore, it is essential that intervention programs are implemented in educational context (Taveira, 2004; Pinto, 2004b) The Evaluation of Programs is indispensable in order to prove the usefulness of those programs (Melo-Silva & Jacquemin, 2001; Cronbach, 1981; Fernández-Ballesteros, 2001), and it should be done at the level of the procedures and the results (Almeida & Melo-Silva, 2006). In this essay, we present the evaluation of the intervention process of the “Future Bué!” Program — intervention program for the 9th grade students - brief and structured group career counselling — through the analysis of the materials produced by 57 students from the north area of the country, during the 2005/2006 school year. This essay analyzes the program based on the data collected by means of 8 instruments that accompanied its implementation. Through this analysis we characterized the process of vocational intervention in the program (student’s profile, students’ styles, and evolution of the decisions to make). This evaluation essay had the relevancy, effectiveness, appropriateness and impact of the program, according to the theoretical presuppositions of the literature, as emphasis (World Health Organization (WHO), 198]; Hernandez—Femández & Martinez—Claves, 1996). In the sequence of the conclusions drawn from this essay, we present a set of suggestions for the vocational intervention in educational context, in general, and for the intervention of the “Future Bué!”, in particular. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17711 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|