Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17693
|
Title: | O geogebra e as calculadoras gráficas no ensino da matemática do 3º ciclo e secundário |
Authors: | Durão, Clara Isabel Fernandes |
Advisors: | Borralho, António |
Keywords: | Prática de ensino supervisionado Desenvolvimento profissional Tecnologias da informação e comunicação em educação Ensino de matemática Supervised teaching practice Professional development Information and communication technologies in education Mathematics education |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório retrata o trabalho desenvolvido no âmbito da unidade
curricular Prática de Ensino Supervisionada no ano letivo de 2014/2015. O relatório
inclui planificações e reflexões sobre o meu desempenho como docente de
Matemática na Escola Severim de Faria, em Évora, envolvendo alunos do 3º Ciclo do
Ensino Básico (9º ano) e do Secundário do Curso de Ciências Socioeconómicas (10º
ano), onde o tema central do processo de ensino e aprendizagem foram as
Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) em Educação.
Assente numa metodologia de investigação-ação, as aulas enquadradas nos
ciclos de supervisão, foram planificadas e implementadas tendo em consideração as
orientações curriculares dos respetivos anos de escolaridade (9º e 10º anos) e focadas
na utilização das TIC no processo de ensino e aprendizagem, em particular as
calculadoras gráficas e o software Geogebra.
Com este perspetiva verificou-se que os alunos melhoraram a compreensão de
conceitos matemáticos utilizando as Tecnologias de Informação e Comunicação e
alteraram atitudes e comportamentos no processo de aprendizagem; The Geogebra and Graphing Calculators in Mathematics Teaching in the 3rd
Cycle and Secondary.
Abstrat:
This report concerns the work carried out within the course Supervised
Teaching Practice in the academic year 2014/2015. The report includes lesson plans
and reflections about my performance as a mathematics lecturer at the School
Severim de Faria in Évora, involving students of the 3rd cycle of basic education (9
years) and Secondary Socio-Economic Sciences Course (10th year), where the central
theme of the teaching and learning process were the Information and Communication
Technologies (ICT) in Education.
Based on a research-action methodology, classes framed in supervision cycles
were planned and implemented taking into account the curriculum guidelines of the
respective school years (9 and 10 years) and focused on the use of ICT in teaching
and learning, particularly graphing calculators and software Geogebra.
With this perspective it was found that students improved their understanding
of mathematical concepts using Information and Communication Technologies and
changed attitudes and behaviors in the learning process. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17693 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|