Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17667
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a linguagem e a literacia emergente na educação de infância |
Authors: | Grosso, Ana Carina Ramalho |
Advisors: | Balça, Ângela Maria Franco Martins Coelho de Paiva |
Keywords: | Linguagem Leitura Escrita Literacia Aprendizagens e ação educativa Language Reading Writing Literacy Learning and educational action |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este Relatório de Estágio, inserido no âmbito das unidades curriculares de Prática
de Ensino Supervisionada em Creche e Jardim de Infância, reflete e analisa todo o
trabalho desenvolvido em torno da Linguagem e Literacia Emergente, ao longo do
Mestrado em Educação Pré-Escolar.
Apresentarei o enquadramento teórico sobre o tema do Relatório, focando a
linguagem oral e abordagem à escrita no processo de aprendizagem da criança, o
desenvolvimento da linguagem oral apresentando dentro deste ponto a importância do
estímulo à comunicação verbal, a literacia emergente dos 0 aos 6 anos sendo a
motivação para a leitura e para a escrita um subponto também abordado.
O presente Relatório inclui o descritivo do processo de investigação-ação
desenvolvido, de forma a compreender a ação educativa ao longo do estágio e como
esta se revelou uma mais valia na progressão da interação adulto/criança, assim como
no desenvolvimento da literacia. Estas interações assumiram-se como fundamentais no
desenvolvimento das crianças, uma vez que assumi intencionalmente o papel de
“andaime” nas suas aprendizagens; Supervised Teaching Practice in Preschool Education: The Emerging
Language and Literacy on Childhood Education
Abstract:
This Training Report, inserted within the courses of Supervised Teaching Practice
in Nursery and Kindergarten, reflects and analyzes all the work developed around the
Emerging Language and Literacy, the Throughout the Master in Preschool Education.
I will present the theoretical framework on the subject of the Report, focusing on
oral language and approach to writing in the child's learning process, the development
of oral language presented within this point the importance of the stimulus, the verbal
communication and finally the emergent literacy from 0 to six years being the
motivation for reading and for writing one bullet also addressed.
This Report includes the description of the action-research process developed in
order to understand the educational activity along the stage and how this proved an asset
in the progression of adult / child interaction, as well as in the development of literacy.
These interactions are assumed as fundamental in the development of children, once
intentionally assumed the role of "scaffolding" in their learning. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17667 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|