Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17658
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em Pré-escolar e 1.º ciclo do ensino básico: aprender ciências com a literatura para a infância |
Authors: | Antas, Vanessa Linhol |
Advisors: | Balça, Ângela Maria Franco Martins Coelho de Paiva |
Keywords: | Pré-escolar 1.º ciclo do ensino básico Prática de ensino supervisionada Aprendizagem Ciências Literatura para a infância Articulação Pre-school Primary school Practice of teaching supervised Learning Sciences Literature for the childhood Articulation |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A elaboração do presente relatório, decorrente da prática de Ensino Supervisionada em Pré-escolar e no 1.º Ciclo do Ensino Básico, assume-se como resultado final de uma experiência formativa moldada pela observação e intervenção.
Ressalto que este trabalho pretende evidenciar a importância das ciências e da Literatura para a Infância no processo educativo, refletindo-se sobre as potencialidades da articulação entre os domínios do conhecimento enunciados enquanto meio impulsionador de aprendizagens significativas. Neste sentido, apresento um quadro teórico que fundamenta o relevo da temática ao qual prossegue a caracterização dos contextos educativos em que a prática foi desenvolvida. Aos pontos mencionados, sucede a referência à metodologia investigativa que pautou a intervenção pedagógica.
Em suma, o processo de aprendizagem inerente à construção do relatório culminou da compreensão da pertinência da reflexão, do reconhecimento e do estabelecimento de conexões entre duas áreas do saber específicas; Abstract:
Report of Supervised Teaching Practice in Pre-school and Primary school: Learning sciences with literature for the childhood
The elaboration of the present report, appear from the pedagogic practice in pre-school and primary school, is assumed as the final result of a molded formative experience by observation and investigation.
I would like to emphasize that this work intends to show up the relevancy of the sciences and the literature for the childhood in the educative process, reflecting about the potentialities of the articulation between the knowledge domains listed as a means of significant learnings. In this sense, I present a theoretical picture that substantiates the relief of the theme to which it continues the characterization of the educative contexts in which the practice was developed. To the mentioned points, it succeeds the reference to the investigative methodology what ruled the pedagogic intervention.
In synopsis, the learning process inherent in the construction of the report culminated from the understanding of the reflection, recognition and establishment of connections between two specific areas of knowledge. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17658 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|