Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/17547
|
Title: | Baú da memória: coleção Pereira & Próstes (1886-1888) e coleção Lopes Fragoso (1868-1930) do Arquivo Fotográfico da Câmara Municipal de Évora (1839-1930) |
Authors: | Abelha, Sandra Isabel dos Santos |
Advisors: | Nunes, Maria de Fátima Matos, Ana Cardoso de |
Keywords: | Arquivo fotográfico Câmara Municipal de Évora Fotografia e património Coleção Lopes Fragoso Coleção Pereira & Próstes Photographic archive Municipality of Évora Photography and heritage Collection Lopes Fragoso Pereira & Próstes collection |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | No presente Relatório de Estágio, a arte fotográfica foi objeto de estudo tendo
como base uma metodologia que identifica os principais atores da produção fotográfica
em Portugal e as suas ligações com outros fotógrafos. Assim, foi elaborada uma
proposta de valorização patrimonial de duas coleções fotográficas – LFR (1868 – 1930)
e PEP (1886 – 1888) -, cujo conteúdo visual nos permite preservar uma memória
coletiva e identitária.
O AF-CME enquanto lugar de memória cultural é um espaço para concretizar o
projeto de valorização das coleções fotográficas nunca antes estudadas a nível
patrimonial e histórico. A coleção LFR permite explorar a fotografia de retrato e a
coleção PEP permite identificar os monumentos da cidade de Évora.
Duas coleções que pertencem ao baú da memória do AF-CME e que abrem
caminhos a novas investigações acerca do património documental fotográfico, tendo
como balizas cronológicas, a divulgação oficial do primeiro processo fotográfico (1839)
e a última fotografia da coleção LFR (1930); Abstract:
Memory ark: Collection Pereira & Próstes [1886 - 1888] and Collection Lopes
Fragoso [1868 - 1930] of the Photographic Archive of the Municipality of Évora
(1839 - 1930)
In the present Internship Report, the photographic art was a study object through
a methodology that identifies the key actors of the photographic production in Portugal
and its links with other photographers. This allowed conducting a heritage valuation
proposal of two photographic collections - LFR (1868 - 1930) and PEP (1886-1888) -
whose visual content allows one to preserve a collective memory and identity.
The AF-CME, as a cultural memory space, it allows the valuation project of
photographic collections which until now have never been studied before at the heritage
and historical level. The LFR collection allows one to explore the portrait photographytype
while the PEP collection assists in the identification of Évora’s monuments.
These are two collections that belong to the AF-CME memory ark and open new
perspectives to further investigations on photographic documentary heritage. The
chronological boundaries are the official publication of the first photographic process
(1839) and the last shot of LFR collection (1930). |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/17547 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|