Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16976
|
Title: | As tecnologias na educação matemática: a investigação realizada em Portugal entre 1988-2012 |
Authors: | Espadeiro, Rui Gonçalo Pontes Correia Balão |
Advisors: | Ramos, José Luís Pires |
Keywords: | Análise Teses Dissertações Tecnologias Educação matemática Tendências Analysis Theses Dissertations Technology Mathematics education Trends |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Com este estudo pretendemos perceber as tendências seguidas nas investigações
realizadas no âmbito das tecnologias na educação matemática, procurando melhor
compreender de que forma essa integração foi sendo concretizada.
O estudo seguiu um desenho de investigação de natureza qualitativa com recurso à
análise de conteúdo. Foram analisados 108 trabalhos de investigação, entre
dissertações de mestrado e teses de doutoramento realizadas em Portugal entre 1988 e
2012.
Os resultados deste estudo permitem-nos perceber que os alunos e as suas
aprendizagens são elementos centrais nas investigações analisadas, o computador é a
tecnologia sempre presente ao longo do tempo e a geometria o tema matemático
predominante.
No final do estudo será apresentada a nossa perspectiva do que serão as tendências
nos próximos anos no que respeita à utilização de tecnologias na educação, e em
particular na Matemática; The technologies in Mathematics Education: the research carried out
in Portugal between 1988-2012
Abstract:
With this study we intend to perceive the trends followed in research studies in the
area of technology in mathematics education, seeking to better understand how this
integration was being realized.
The study followed a qualitative research design with recourse to content analysis.
We analysed 108 research papers, among dissertations and doctoral theses, carried out
in Portugal between 1988 and 2012.
The results of this study allow us to realize that students and their learning are central
in the analysed investigations, the computer technology is always present over time
and geometry was the predominant mathematical theme.
At the end of the study will be presented our point of view of what will be the trends
in the coming years in relation of the use of technology in education, and particularly
in mathematics. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16976 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|