Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16922
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar: a linguagem oral e abordagem à escrita no processo de aprendizagem da criança |
Authors: | Gião, Ana Rita Duarte |
Advisors: | Marques, Ana Artur |
Keywords: | Educação de infância Linguagem oral Abordagem à escrita Investigação-ação Childhood education Oral language Approach to writing Action-research |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório enquadra-se no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar, na unidade curricular de Prática de Ensino Supervisionada e tem como objetivo aprofundar conhecimentos sobre a importância do domínio da linguagem oral e abordagem à escrita no processo de aprendizagem da criança, mostrando como promovi a minha ação educativa durante o estágio.
Apresentarei a fundamentação teórica sobre a temática, onde irei explicitar quais as conceções sobre a linguagem oral e escrita, e explicar o desenvolvimento da linguagem oral dos 0 aos 6 anos, focando as etapas do desenvolvimento da linguagem oral. Irei também abordar os primeiros contactos e descoberta da escrita e, explicar qual o papel do educador de infância enquanto mediador e promotor de aprendizagens.
Baseando-me na metodologia de investigação-ação, desenvolvi uma atitude de pesquisa, experiência, análise e reflexão que ao longo da minha prática de ensino supervisionada me possibilitou questionar e melhorar a minha prática educativa e pedagógica; Abstract:
“The oral language and approach to writing in the child's learning process”
This report falls under the Master’s Degree in Preschool Education, in the course of Supervised Teaching Practice and it aim probe knowledges about the domain’s importance of the oral language and approach to writing in the child’s learning process, showing how I promote and how I meant my educational activities over my internship.
I presented the theoretical foundation about the theme, where I will explain which conceptions about the oral language and writing, and also explain the development of the oral language from zero to six years, focusing the development’s steps of the oral language. I also will approach the first contacts and writing’s discovery and explain the role of the kindergarten teacher as mediator e promoter of learning.
This report use the action-research methodology, I developed a research attitude, experience, analysis and reflection throughout my supervised teaching practice enabled me question and improve my education and teaching practice. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16922 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|