Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16411
|
Title: | O currículo das ciências físicas e naturais do 3.º ciclo do ensino básico: das práticas declaradas pelos professores às perceções dos alunos: um estudo de caso |
Authors: | Luz, Sofia Clara Pires da |
Advisors: | Neto, António José dos Santos Cid, Marília Pisco Castro |
Keywords: | Currículo Ciências físicas e naturais Educação em ciências Professores Alunos Práticas de ensino Perceções Curriculum Physical and natural sciences Education in sciences Teachers Students Teaching practices Personal views |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este estudo de caso foi realizado no âmbito do projeto “Avaliação do Currículo das Ciências Físicas e Naturais do 3º Ciclo do Ensino Básico” de abrangência nacional. Visou compreender a forma como os professores de Ciências Naturais e de Ciências Físico-Químicas de uma escola secundária com 3.º ciclo do Alentejo interpretavam o referido currículo, as práticas que declaravam utilizar para o implementar e ainda as perceções dos seus alunos do 9.º ano de escolaridade sobre essas práticas.
Optou-se por uma abordagem de ênfase predominantemente qualitativa, recorrendo a entrevistas semiestruturadas, realizadas em grupo focado a professores e a alunos, e pesquisa documental. Para potenciar a triangulação de dados que o estudo de caso implica, recorreu-se ainda a questionários aplicados a professores e alunos de 9.º ano.
Os professores declararam fazer uma utilização instrumental dos documentos estruturantes do currículo. Verificou-se haver, todavia, algum desfasamento entre os princípios e propostas curriculares preconizados nesses documentos e as práticas efetivas declaradas pelos professores e confirmadas pelos alunos, particularmente no que tem a ver com competências de literacia científica. Os alunos tenderam a mostrar elevado interesse pelas atividades laboratoriais, lamentando, porém, que as mesmas não estivessem mais presentes no currículo real e que não fosse mais elevado o seu protagonismo na sua realização; The Physics and Natural Sciences curriculum of the third cycle of basic education: teachers declared practices and students perceptions - A study case
ABSTRACT:
This case study was carried out under the nationwide project ´Evaluation of the Physical and Natural Sciences Curriculum of the 3rd cycle of Basic Education. It aimed to understand the views of the teachers of both Natural and Physical Sciences at one specific Secondary School in Alentejo on the aforesaid curriculum and also on the practices on which they focused in order to implement it. The views of their students (9th grade) in regard to the aforementioned practices have also been taken into account.
We opted for a rather predominantly qualitative approach, by means of semi-structured interviews conducted in groups which included both teachers and students, and also document research. In order to maximize the triangulation of data required by this case study, some questionnaires have also been sent out to both teachers and students (9th grade).
Teachers have declared that they make an instrumental use of the structuring documents that embody the curriculum. Nevertheless, there seems to be a gap between the curricular provisions in those documents in comparison to the real practices carried out by the teachers and subsequently confirmed by the students, particulary in what respects scientific literacy skills. Although students have demonstrated a higher interest for laboratory activities, they do feel that those sort of activities should be more present in the actual curriculum and also that they should be given a chance to actively participate in it. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16411 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|