|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16248
|
Title: | A supervisão nos contextos da educação de infância itinerante, na região do Algarve |
Authors: | Jesus, Maria Manuela de |
Advisors: | Cruz, Maria Isabel Santana |
Keywords: | Educação de infância itinerante Acção em contexto familiar e comunitário Desenvolvimento pessoal e profissional Desenvolvimento organizacional Construção da autonomia Supervision Itinerant nursery education Familiar and community action Personal and professional development Organizational development School autonomy improvement |
Issue Date: | Nov-2006 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo de natureza qualitativa aborda a problemática da supervisão nos contextos da educação de infância itinerante, na região do Algarve. Os principais objetivos são conhecer as diferentes realidades onde se desenvolve esta modalidade de educação pré-escolar e compreender os processos de supervisão aí desenvolvidos. Tendo em consideração a natureza e os objetivos, o estudo procurou conhecer, através de entrevistas de grupo, a riqueza de cada contexto, a partir dos pontos de vista e da interpretação das educadoras de infância, que no ano letivo de 2003-04 desempenhavam funções na educação de infância itinerante, na região do Algarve. Em síntese, podemos dizer que a educação de infância itinerante, na região do Algarve, está integrada em agrupamentos de escolas de tipologia diferenciada, é desenvolvida por educadoras de infância com maturidade profissional e, apresenta dinâmicas distintas, em cada contexto onde interage. Também os processos de supervisão se apresentam diferenciados, apontando para a necessidade de maior formação na área da supervisão escolar. /ABSTRACT - The present research study, of quality nature, addresses to the problem of the supervision in the itinerant nursery education contexts, in the region of Algarve. The mains goals are to know the different realities of this modality of pre-school education and to understand how the processes of supervision are developed. According to the nature and goals, the research seeks, trough group's interview, the richness of each context, fi'om the nursery teacher's points of view and interpretation that carry out the itinerant nursery education, during the academic year 2003-04, in the region of Algarve. To sum up, we could say that itinerant nursery education, in the region of Algarve is integrated in schools' groups with several types, developed by nursery teachers with large professional maturity and presents specific answers to each context. Also the process of supervision is differentiated, to points out the need for an in service-training in the supervision area. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16248 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|