Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/16140
|
Title: | A educação ambiental no 1º ciclo do ensino básico: Caso particular do agrupamento de escolas nº 2 do Concelho de Évora |
Authors: | Nunes, Carla Susana Lopes |
Advisors: | Rodrigues, Teresa Ferreira Henriques, Ana Filipa |
Keywords: | Problemas ambientais Educação ambiental 1º Ciclo Environmental problems Environmental education Primary school |
Issue Date: | 2007 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente trabalho pretende averiguar em que medida o 1° ciclo do Ensino Básico ajuda na tomada de consciência ambiental das crianças e de que forma esta contribui para a formação de futuros cidadãos ecologicamente conscientes. Seguiu-se o método exploratório, mediante a realização de questionários a populações-tipo. O nosso objeto de estudo foram as EB1 do Agrupamento de Escolas n°2 do Concelho de Évora, mais precisamente as turmas de 4° ano de escolaridade, despectivos encarregados de educação e todos os professores de 1° ciclo pertencentes às escolas em análise. Verificou-se que, apesar de apresentar algumas dificuldades e lacunas, a Educação Ambiental está presente no 1° ciclo do Ensino Básico, provando ser eficaz na aquisição de conhecimentos, atitudes, comportamentos e preocupações de carácter ambiental por parte da população infantil. /ABSTRACT - The aim of this Work is to investigate in which way the Primary School helps children to reach higher levels of Enviromnental awareness and how it contributes to prepare future citizens ecologically conscious. An exploratory method was followed through the application of enquiries to our population. Our investigation object were some Primary Schools, part of a Group in Évora, more precisely some classes of the 4th year (the last year in the Primary School Portuguese Level), their parents and the teachers who work in those Schools. We concluded that, although it presents some obstacles and gaps, Environmental Education is being applied in the Primary School years, proving to be effective in what concerns to knowledge, behaviours and attitudes achievements in terms of Environmental subjects within a very young population. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/16140 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|