Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15914
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico: avaliar para aprender |
Authors: | Piteira, Patrícia Isabel Beiçudo |
Advisors: | Fialho, Isabel José |
Keywords: | Pré-escolar 1.º ciclo do ensino básico Prática de ensino supervisionada Avaliação Aprendizagens Avaliação formativa Autoavaliação Pre-school Primary school educational level Supervised teaching practice Assessment Learning Formative assessment Self-assessment |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório da Prática de Ensino Supervisionada (PES) em Educação
Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico tem como finalidade basilar dar a
conhecer o meu percurso de intervenção e investigação nesses contextos de ensino, com
enfoque para a temática: “Avaliar para aprender”.
São os principais objetivos deste relatório: abordar as funções da avaliação na
construção da práxis educativa; compreender como é realizada a avaliação das
aprendizagens das crianças/alunos inerentes às valências de ensino supracitadas;
apresentar possíveis estratégias para que a avaliação assuma um cariz formativo com
recurso, por exemplo, ao feedback; assumir a avaliação como elemento regulador do
ensino e da aprendizagem e mostrar que tentei assegurar uma avaliação holística e
integrada.
Para alcançar tais objetivos foram promovidas algumas estratégias que
realçassem a avaliação como um elemento integrante do processo de ensinoaprendizagem,
assumindo um cariz formativo e garantindo a participação dos diversos
elementos da comunidade educativa; Supervised Teaching Practice in a Preschool and Primary School Educational
Level: Assessment to learn
ABSTRACT:
This report of Supervised Teaching Practice (STP) in a Pre-school and Primary
School Educational Level is to present the research and personal involvement in these
educational contexts, with focus on the theme: "Assessment to Learn."
The main objectives of this report are: reviewing the functions of an assessment
in the construction of an educational praxis; understanding how the learning assessment
of children/students involved in the above teaching skills is perfomed; presenting
possible strategies so that the assessment takes a formative nature using, for example,
feedback; using the evaluation as regulatory teaching and learning element and ensuring
an holistic and integrated review.
To achieve these objectives some strategies were promoted that presented an
assessment as an integral part of the process of teaching and learning, electing a
formative nature and ensuring participation of the various members of the educational
community. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15914 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|