Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15914

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico: avaliar para aprender
Authors: Piteira, Patrícia Isabel Beiçudo
Advisors: Fialho, Isabel José
Keywords: Pré-escolar
1.º ciclo do ensino básico
Prática de ensino supervisionada
Avaliação
Aprendizagens
Avaliação formativa
Autoavaliação
Pre-school
Primary school educational level
Supervised teaching practice
Assessment
Learning
Formative assessment
Self-assessment
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório da Prática de Ensino Supervisionada (PES) em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico tem como finalidade basilar dar a conhecer o meu percurso de intervenção e investigação nesses contextos de ensino, com enfoque para a temática: “Avaliar para aprender”. São os principais objetivos deste relatório: abordar as funções da avaliação na construção da práxis educativa; compreender como é realizada a avaliação das aprendizagens das crianças/alunos inerentes às valências de ensino supracitadas; apresentar possíveis estratégias para que a avaliação assuma um cariz formativo com recurso, por exemplo, ao feedback; assumir a avaliação como elemento regulador do ensino e da aprendizagem e mostrar que tentei assegurar uma avaliação holística e integrada. Para alcançar tais objetivos foram promovidas algumas estratégias que realçassem a avaliação como um elemento integrante do processo de ensinoaprendizagem, assumindo um cariz formativo e garantindo a participação dos diversos elementos da comunidade educativa; Supervised Teaching Practice in a Preschool and Primary School Educational Level: Assessment to learn ABSTRACT: This report of Supervised Teaching Practice (STP) in a Pre-school and Primary School Educational Level is to present the research and personal involvement in these educational contexts, with focus on the theme: "Assessment to Learn." The main objectives of this report are: reviewing the functions of an assessment in the construction of an educational praxis; understanding how the learning assessment of children/students involved in the above teaching skills is perfomed; presenting possible strategies so that the assessment takes a formative nature using, for example, feedback; using the evaluation as regulatory teaching and learning element and ensuring an holistic and integrated review. To achieve these objectives some strategies were promoted that presented an assessment as an integral part of the process of teaching and learning, electing a formative nature and ensuring participation of the various members of the educational community.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15914
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Prática de Ensino Supervisionada em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico - Avaliar para Aprender .pdf4.4 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois