|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15905
|
Title: | Vejo, não vejo...: fatores mutivacionais que levam os/as observadores/as a ajudar ou não as vítimas de bullying |
Authors: | Pereira, Sónia Gabriela de Barros |
Advisors: | Melo, Madalena |
Keywords: | Bullying escolar Observadores/as Sensibilidade moral básica Afastamento da situação de bullying Empatia Desengajamento moral School bullying Bystanders Basic moral sensitivity Withdrawal from bullying situation Empathy Moral disengagement |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Partilhando a perspetiva de que os/as observadores/as têm um papel fundamental nas
situações de bullying, o presente estudo procurou compreender fatores que levam
os/as observadores/as a ajudar ou não as vítimas de bullying. Um total de 481
estudantes, do 5º ao 9º ano, de quatro escolas da região de Évora, participou no
estudo. Para a recolha dos dados foi utilizado um questionário composto por algumas
questões de caracterização sociodemográfica e escolar, e por duas escalas
relacionadas com a observação de fenómenos de bullying: Escala de Comportamento
de Observadores de Bullying (ECOB) e Escala de Avaliação e Sensibilidade Moral
face ao Bullying (EASMB). Os resultados mostraram a existência de relações entre um
conjunto de fatores (i.e. Falta de Sensibilidade Moral Básica, Afastamento da Situação
de Bullying, Empatia e Desengajamento Moral) e os diferentes comportamentos
dos/as observadores/as nas situações de bullying. Os principais resultados sugerem
que as raparigas são mais propensas a atuar como defensoras, bem como os/as
alunos/as mais novos/as comparativamente aos/às alunos/as mais velhos/as. Por
outro lado, os/as alunos/as mais novos/as são também os/as que utilizam mais
mecanismos de desengajamento moral (no bullying); "I see, I don't see ..."
Motivational factors that lead observers to help or not victims of bullying
Abstract:
Sharing the perspective that observers have a key role in bullying situations this study
aimed to understand factors that lead observers to help or not the victims of bullying. A
total of 481 students from 5th to 9th grade, from four schools of Évora region,
participated in the study. For data collection it was used a questionnaire with some
questions of socio-demographic and school characterization, and two scales related
with observation of bullying situations: Bullying Bystanders Behaviour Scale (ECOB)
and Assessment and Moral Sensibility Scale towards Bullying (EASMB). The results
showed the existence of relations between a set of factors (i.e. Lack of Basic Moral
Sensitivity, Withdrawal from Bullying Situation, Empathy and Moral Disengagement)
and the different behaviors of observers in bullying situations. The main results suggest
that girls are more likely to act as defenders, as well as younger students compared to
older students. On the other hand, younger students are also the ones that use more
moral disengagement mechanisms (in bullying). |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15905 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|