|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15875
|
Title: | Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar do 1º ciclo do ensino básico: a função reguladora da avaliação |
Authors: | Esperança, Isolinda Rosa Pintado Bailote |
Advisors: | Fialho, Isabel José Botas Bruno |
Keywords: | Pré-escolar 1.º ciclo do ensino básico Avaliação Feedback Avaliação formativa Prática de ensino supervisionada Pre-school 1st cycle of basic education Evaluation Feedback Formative assessment Supervised teaching practice |
Issue Date: | 2015 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente relatório da Prática de Ensino Supervisionada (PES) resulta da observação e participação no contexto da PES em Pré-Escolar, na Escola Básica e Jardim de Infância dos Canaviais, pertencente ao Agrupamento n.º4 de Évora e da PES em 1.º Ciclo do Ensino Básico na Escola Básica Sr.ª da Glória, pertencente ao Agrupamento Manuel Ferreira Patrício de Évora (anteriormente designado Agrupamento n.º1 de Évora).
Este relatório está centrado na temática da função reguladora da avaliação e tem como objetivo compreender e refletir sobre a avaliação e como as práticas de avaliação formativa promovem as aprendizagens e regulam a ação dos educadores/professores na sala de aula/atividades.
Partindo de um quadro teórico como referência, e utilizando as escalas de avaliação ECERS – Edição Revista, como instrumento de análise da qualidade do ambiente educativo no contexto da sala de aula em pré-escolar, assim como o Sistema de Acompanhamento de Crianças (SAC) como instrumento de avaliação do contexto, em duas dimensões: o bem-estar emocional e a implicação das crianças no contexto educativo. Estes instrumentos permitiram-me conhecer o contexto mais aprofundadamente, conduzindo a uma consolidação da ação educativa. No que concerne ao 1.º Ciclo do Ensino Básico, investiga-se o uso do feedback oral e escrito na regulação das aprendizagens, pretendendo promover o desenvolvimento de competências de leitura e de escrita; Report of teaching practice in Pre-school and Primary school:
Regulatory function of assesment
Abstract:
This report of Supervised Teaching Practice (ESP) results from the observation and participation in the context of ESP Preschool, in the Primary School and Kindergarten of Canaviais, belonging to the 4th Grouping of Évora, and ESP 1st Cycle of Basic Education in the Primary School of Sr.ª of Glória, belonging to the Grouping Manuel Ferreira Patrício of Évora (anteriorly designated 1th Grouping of Évora).
This report focuses on the theme of the regulatory function of assessment and aims to understand and reflect on the evaluation and how formative assessment practices promote the learning and regulate the action of educators / teachers in the classroom / activities.
From a theoretical framework as a reference, and using evaluation scales ECERS - Revised Edition, as an analytical tool the quality of the educational environment in the context of the classroom in preschool, as well as the Children Tracking System (CTS) to evaluate the context, in two dimensions: emotional well-being and the involvement of children in the educational context. These instruments allowed me to know the further context, leading to a consolidation of educational action. With regard to the 1st Cycle of Basic Education, investigates the use of oral and written feedback in the regulation of learning and to help promote the development of reading and writing skills. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15875 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|