Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15867

Title: Inovação tecnológica num contexto europeu: impacto da dimensão das empresas e estrutura de mercado
Authors: Coimbra, Cláudia Maria Pires de Carvalho
Advisors: Pires, Cesaltina Maria Pacheco
Sarkar, Soumodip
Keywords: Inovação tecnológica
Dimensão da empresa
Estrutura de mercado
Determinantes da inovação
CIS
Tomada de decisão
Processo de inovação
Technological innovation
Firm size
Market structure
Determinants of innovation
CIS
Decision-making
Innovation process
Issue Date: 2012
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este trabalho começa por apresentar uma revisão narrativa e uma revisão sistemática da literatura sobre o impacto na inovação tecnológica da dimensão empresarial e da estrutura de mercado, onde se verifica que os resultados são contraditórios. De seguida, são estimados vários modelos econométricos usando dados europeus do CIS4 para explicar: (i) a escolha entre os vários tipos de inovação; (ii) o processo de inovação desde a decisão de inovar, ao esforço de investimento e à eficiência na sua conversão em output de inovação. São avaliados o impacto da dimensão empresarial e da estrutura de mercado e a forma como a dimensão interage com os restantes factores. Os resultados confirmam parcialmente a vantagem das grandes empresas e de mercados mais concentrados, concluindo-se que o impacto é diferente nas várias fases do processo de inovação e que o impacto dos outros factores na probabilidade de inovar é maior para as pequenas empresas; ABSTRACT: This work starts with a narrative survey and a systematic revision of the literature on the impact of the firm size and market structure on technological innovation, concluding that the existing results on this issue are contradictory. Then several econometric models are estimated, using CIS4 European data, to explain: (i) the choice among several types of innovation; (ii) the process of innovation, from the decision to innovate to the investment effort and the efficiency of its conversion into innovation output. The impact of the firm size and market structure are evaluated, as well as the way firm size interacts with the remaining factors. The results partially confirm the advantage of large firms and more concentrated markets, and show that their impact is different in the several innovation process phases, and that the impact of other factors on the probability of innovating is larger for small firms.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15867
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TESE-Dout-ClaudiaCoimbra.pdf14.43 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois