Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15448
|
Title: | O conjunto de cantor |
Authors: | Barreiras, Carmen da Piedade Maceiras |
Advisors: | Fernandes, Sara Luísa Dimas |
Keywords: | Conjunto de cantor Sistema dinâmico discreto Dimensão fractal Ensino da matemática Cantor set Discrete dynamic system Dimension fractal Educational mathematics |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O objectivo deste trabalho é o estudo aprofundado de um dos fractais mais
conhecidos e estudados de sempre, o conjunto de Cantor.
É feita uma abordagem histórica, onde são apresentados os marcos principais da vida
e obra de Georg Cantor.
Faz-se uma abordagem rigorosa do Conjunto de Cantor clássico e demonstram-se as
suas principais propriedades, usando a de nição mais conhecida deste conjunto, como
intersecção numerável de conjuntos fechados e encaixados.
Estuda-se o conjunto de Cantor do ponto de vista dinâmico, isto é, como conjunto
prisioneiro do sistema dinâmico discreto das iteradas de certas funções no intervalo.
Fez-se o estudo do conjunto de Cantor enquanto fractal, estudando a sua dimensão de
Hausdor¤, dimensão de capacidade e as propriedades de auto-semelhança.
Finalmente propõem-se actividades de sala de aula no âmbito das matérias estudadas; ABSTRACT:The aim of this paper is a detailed study of one of the most known and
studied fractals of all time, the Cantor set.
It is made a historical approach, which presents the major landmarks of life and work
of Georg Cantor.
Is done a serious approach to the classical Cantor set and its main properties are
proven, using the better known de nition of this set as a countable intersection of closed
nested sets.
The Cantor set is studied from the dynamic point of view, that means, as the prisoner
set of a discrete dynamical system of the iterates of certain functions in the interval.
It is made the study of the Cantor set as a fractal, studying its Hausdor¤ dimension,
box-counting dimension and the properties of self-similarity.
Finally, are proposed classroom activities within the subject matter. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15448 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|