|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15445
|
Title: | Influências das culturas popular e tradicional na ilustração brasileira contemporânea |
Authors: | Ramos, Maria Isabel Frantz |
Advisors: | Proença, Pedro Maravalhas, Nelson |
Keywords: | Ilustração infantil e juvenil Livro ilustrado Intertextualidade Cultura brasileira Obra aberta Children’s and youth illustration Picture book Intertextuality Brazilian culture Open work |
Issue Date: | 2012 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente trabalho teórico-prático tem dois objetivos: primeiro, estudar influências das
culturas popular e tradicional na ilustração brasileira contemporânea e, segundo,
produzir uma série de ilustrações que sugere nexos narrativos segundo o modelo de obra
aberta. Especificamente, são analisadas ilustrações criadas por quatro ilustradores
nacionais para livros destinados à infância e juventude, com o intuito de evidenciar
intertextos vinculados às culturas popular, indígena e afro-brasileira. Após um
levantamento de ilustradores com perfil de interesse, efetuou-se uma seleção tendo por
critérios: vinculação ao tema investigado, atuação no segmento editorial infanto-juvenil
e produção recente. Ao todo são analisadas 30 ilustrações de 13 obras criadas por Jô
Oliveira, Roger Mello, Maurício Negro e Luciana Justiniani Hees. A metodologia de
análise empregada consiste em cruzar informações provenientes de duas áreas. De um
lado, categorias formuladas em estudos sobre o livro ilustrado contemporâneo. De
outro, referências visuais presentes em publicações e acervos especializados no
patrimônio material e imaterial do povo brasileiro, tais como artes visuais, celebrações,
usos e costumes. O trabalho de ilustração desenvolvido expressa conhecimentos
adquiridos ao longo da pesquisa e propõe as paredes do espaço expositivo como suporte
facilitador de sequências de leitura diversas; ABSTRACT: This theoretical and practical work has two goals: first, to study the influences of
traditional and popular culture on contemporary Brazilian illustrative media and,
second, to produce a series of illustrations suggesting narrative links within the model
of open work. Artwork created by four Brazilian illustrators of children's and youth
books are analyzed, aiming to denote the nexus between popular, indigenous, and Afro-
Brazilian cultures. An evaluation of artists with noteworthy profiles was also conducted
to classify them according to the following criteria: relevance to the subject being
researched, activity in children's and adolescent publishing areas, and recent works.
Altogether, thirty illustrations of thirteen different books by Jô Oliveira, Roger Mello,
Maurício Negro, and Luciana Justiniani Hess were analyzed. The analysis was
developed by combining information from two sources. The first source were categories
formulated by studies in the field of contemporaneous picture book. The second were
visual references present in publications and collections specialized in tangible and
intangible Brazilian heritage, such as visual arts, festivities, practices, and folk customs.
Illustrations produced for this work embody the knowledge acquired from research and
propose that walls inside exhibition spaces act as facilitating supports for sequences of
alternative readings. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15445 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|