Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/15263
|
Title: | Competências sociais em vitimas de maltrato infantil - um estudo exploratório com jovens institucionalizados |
Authors: | Neves, Joana Carvalho |
Advisors: | Candeias, Adelinda Maria Araújo |
Keywords: | Maltrato infantil Jovens Institucionalização Competências sociais Psicopatologia Child abuse Youngsters Institutionalization Social skills Psychopathology |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Estudos recentes (e.g., Jaffee & Maikovich-Fong, 2010; Pears, et al., 2010) têm
sustentado a relação negativa entre experiências de maltrato e desenvolvimento
psicológico.
Neste estudo propomos caracterizar a relação entre as experiências de maltrato
infantil e o desenvolvimento cognitivo, emocional e social em jovens institucionalizados na
região do Alentejo.
O estudo incide sobre uma amostra de jovens institucionalizados (N=47), tendo sido
aplicados os instrumentos de avaliação PCIS, PACS, RSES e YSR.
Os resultados apontam um incremento da tomada de consciência da diversidade
social mediante as vivências de experiências de maltrato diferenciadas; e o efeito negativo
dos maus-tratos em jovens vitimados pelos pais e outro familiar.
A finalizar apontamos as implicações destes resultados na implementação de
estratégias promotoras das competências sociais nestes jovens, sobretudo nas vítimas de
múltiplos maus-tratos e de múltiplos agressores; ABSTRACT: Recent studies (e.g., Jaffee & Maikovich-Fong, 2010; Pears, et al., 2010) show
negative correlation between abuse experiences and psychological development.
In this study we aim to characterize the relation between child abuse experiences
and cognitive, emotional and social development in institutionalized youngsters in the
Portuguese region of Alentejo.
This study focuses on a sample of 47 institutionalized youngsters (N=47) and the
following psychological instruments were used: PCIS, PACS, RSES and YSR.
Results show an increase on the awareness of social diversity through differentiated
abuse experiences; and the negative effect of child abuse committed by their parents and
other relative.
In conclusion we point out the implications of these results in the implementation of
strategies that promote the development of social skills in these youngsters, especially in
victims of multiple types of abuse and multiple aggressors. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/15263 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|