Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/15073

Title: Transdução: processos de transferência na literatura e artes digitais
Authors: Seiça, Álvaro
Advisors: Lima, Maria Antónia
Keywords: Literatura norte americana contemporânea
Literatura electrónica
Arte digital
Transdução
Literatura factorial
Cibertexto
Hipertexto
Hiperficção
Net. art
Instalação
Utilizador
Interactividade
Infoduto
Pixel
Superficie
Algoritmo
Código
Programação
Rede
Software
Dados
Danielewski
Moulthrop
Braila
Dubois
Sier
North american contemporary literature
Electronic literature
Digital art
Transduction
Factorial literature
Cybertext
Hypertext
Hiperfiction
Net. art
Installation
User
Interactivity
Infoduct
Pixel
Surface
Algorithm
Code
Programming
Network
Software
Data
Danielewski
Moulthrop
Braila
Dubois
Sier
Issue Date: 2011
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A literatura electrónica e a arte digital partilham vários processos, temas, linhas criativas e referentes teóricos. Neste sentido, chegou-se a um enquadramento teórico que pudesse resistir a uma análise hiperdisciplinar e englobar uma das características desta partilha: os processos de transferência e transformação. Para reconhecer estes processos recorreu-se ao conceito de transdução para efectuar uma migração teórica capaz de suportar essas valências: a função transdutora. Deste modo, a função transdutora surge na crítica das obras de Mark Z. Danielewski, Stuart Moulthrop, R. Luke DuBois e André Sier. As obras seleccionadas são representativas dos seguintes géneros: romance, hiperficção, net.art e instalação digital, extraindo fenómenos e preocupações resultantes da produção criativa no âmbito da cultura digital. Nesta investigação foram realçados mecanismos, padrões, linguagens e motivos comuns: autoria, utilizador, cibertexto, superfície, hipertexto, infoduto, interactividade, pixel, algoritmo, código, programação, rede, software e dados; ABSTRACT:Electronic Literature and Digital Art share many processes, themes, creative and theoretical guidelines. In this sense, I developed a critical framework that could resist to a hyperdisciplinary analysis and include one of the characteristics of this sharing pattern: the transfer and transformation processes. In order to recognize these processes I have done an approach of the transduction concept that could perform a theoretical migration on these aspects: the transducer function. Thus, the transducer function appears in the critical analysis of the works by Mark Z. Danielewski, Stuart Moulthrop, R. Luke DuBois and André Sier. The selected works are representative of the following genres: novel, hyperfiction, net.art and digital installation, drawing on phenomena and concerns resulting from the creative production within the digital culture. In this research I have enhanced mechanisms, patterns, languages and common grounds: authorship, user, cybertext, surface, hypertext, infoduct, interactivity, pixel, algorithm, code, programming, network, software and data.
URI: http://hdl.handle.net/10174/15073
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Tese Mestrado.pdf668.64 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois