|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14653
|
Title: | O hino Veni Creator de Nicolas de Grigny: uma análise interpretativa da obra com especial ênfase na ornamentação |
Authors: | Oliveira, Margarida de Jesus Rodrigues |
Advisors: | D'Alvarenga, João Pedro Vaz, João |
Issue Date: | 2009 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A dissertação “O Hino Veni Creator de Nicolas de Grigny: Uma análise interpretativa da obra com especial ênfase na ornamentação”, aborda a problemática da ornamentação barroca francesa, tendo por base o hino Veni Creator de Nicolas de Grigny. Concentrando-se sobretudo nos principais ornamentos usados por Grigny, a autora especula acerca da melhor interpretação para os mesmos, tendo em conta os tratados deixados por predecessores e contemporâneos do compositor.
No sentido de contextualizar, é apresentada, no início da tese, a evolução do estilo de música composta para órgão em França, desde o surgimento da primeira recolha em 1531 até ao século XVII, sendo também analisadas, ainda que brevemente, cada uma das peças que constituem o hino Veni Creator.
Antes de entrar na questão da ornamentação, a autora detém-se, ainda, em algumas particularidades relacionadas com a interpretação da música barroca francesa para tecla; ABSTRACT:The dissertation “The Hymn Veni Creator by Nicolas de Grigny: An Interpretative Analysis of the Work with Special Emphasis on Ornamentation”, approaches the issue of French baroque ornamentation, based on the hymn Veni Creator by Nicolas de Grigny.
Focusing particularly on the ornaments used by Grigny, the author speculates on the most suitable interpretation for them, taking into account the works left by predecessors and contemporaries of the composer.
In order to contextualize, a chapter on the evolution of French organ music, since the appearance of the first collection in 1531 until the seventeenth century, is presented at the beginning of the thesis. In addition, each section of the hymn Veni Creator, is briefly analyzed.
Before approaching the subject of the ornamentation, the author makes reference to some peculiarities related to the interpretation of French baroque Keyboard music. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14653 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|