Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/14640
|
Title: | Supervisão, acompanhamento e avaliação de práticas educativas e colaborativas de educadores de um jardim de infância - uma investigação-acção |
Authors: | Paramos, Patrícia Fernandes Ferreira Mendes |
Advisors: | Salema, Maria Helena Broglio Mendes Barbosa Costa |
Keywords: | Supervisão Colaboração Interacções Desenvolvimento Profissional Práticas educativas Supervision Collaborative work Interactions Professional development Educational Practices |
Issue Date: | 2010 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo de dissertação insere-se no âmbito do curso de Mestrado em
Educação, na especialidade em Supervisão Pedagógica.
Pretendeu-se estruturar e implementar um conjunto de acções de supervisão e
acompanhamento de educadores com o objectivo de fomentar o trabalho colaborativo e
tentar compreender qual a influência destas acções no desenvolvimento profissional e
na mudança do desempenho das práticas educativas dos educadores de um jardim-deinfância.
A concepção, a implementação e o desenvolvimento e das acções de supervisão e
acompanhamento, foram desenvolvidas pela própria investigadora pelo que se adoptou
um desenho de investigação - acção.
Os instrumentos de recolha de dados utilizados foram: a observação directa,
entrevistas semi-estruturadas, documentos reflexivos das educadoras, a técnica de focus
group e um diário de campo da investigadora.
Para a realização do estudo, foram considerados nove participantes, ou seja a
totalidade dos docentes da instituição referida neste estudo; ABSTRACT: The present study is inserted in the scope of the course of Masters in Education, in
the specialty in Pedagogical Supervision.
It was intended to structure and implement a set of supervision and
accompaniment tasks of kindergarten teachers with the objective of promoting the
collaborative work, as well as to understand the influence of these tasks in their
professional development and in the performance change of their educational practices.
The conception, development and qualitative procedures’ evaluation of the
supervision and accompaniment tasks were developed by the investigator herself, and
thus a method of inquiry - action was adopted.
The following instruments of data research were used: direct observation, semistructured
interviews, documents of the kindergarden teachers’ reflections, focus groups
technique and a diary of the investigator.
For the accomplishment of the study, nine participants have been considered,
meaning the total number of teachers of the establishment referred to in this study. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/14640 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|